Una investigació internacional en la qual ha participat la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha conclòs que en més de trenta llengües diferents els nens aprenen expressions que denoten quantitat, com «diversos» o «tots», de manera similar i predictible, seguint un mateix ordre. Els resultats, publicats ahir a la revista Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), aporten una nova perspectiva al debat sobre la universalitat del llenguatge.

Estudis previs sobre paraules de números -quantificadors numerals- ja havien suggerit que els nens els aprenen seguint un ordre universal cardenal creixent: «un», «dos», «tres». No obstant això, aquest nou treball ha comprovat que hi ha també un patró universal per als quantificadors indefinits, basat en factors relatius al significat de cada terme i el seu ús.

La professora de Lingüística de la UAB Anna Gavarró, que ha realitzat l'estudi a Catalunya, va explicar ahir que els nens aprenen els quantificadors encara que no se'ls hagi ensenyat explícitament què signifiquen i com s'han d'utilitzar. Segons Gavarró, els resultats aporten una nova perspectiva al debat sobre la universalitat del llenguatge, en tant que s'han trobat propietats comunes en el procés d'aprenentatge de llengües, en contrast amb les normes de cada idioma.

A l'estudi, liderat per la Universitat de Cambridge, han participat més de 50 investigadors de tot el món, que han analitzat com els nens de cinc anys entenen els quantificadors «tots», «cap», «uns quants» i «la majoria».