La més gran exposició de Salvador Dalí al Japó, una retrospectiva amb 250 obres que recorre les etapes més significatives de la seva carrera, es va inaugurar ahir a Tòquio per mostrar el costat més desconegut de l'artista català al país asiàtic. «Dalí és un artista de renom i els seus rellotges (La persistència de la memòria, 1931) són de sobres coneguts arreu del planeta, però existeixen obres desconegudes que volem acostar en aquesta exposició», va explicar Yusuke Minami, comissari de la mostra i sotsdirector del National Art Center, on s'exhibeix fins al pròxim 12 de desembre.

L'exposició, titulada Dalí, inclou pintures i aquarel·les, esbossos, gravats, joies, una escultura i vídeos procedents de la Fundació Gala-Salvador Dalí de Figueres (Alt Empordà), el Museu Reina Sofia de Madrid, i el Salvador Dalí Museum de Sant Petersburg (Florida, Estats Units), a més d'algunes col·leccions japoneses. L'exhibició, procedent del Museu municipal de Kyoto, on es va exposar des del juliol fins a principis de setembre, es divideix en vuit àrees que engloben les etapes més significatives de la vida i l'obra del prolífic autor, des de la seva infància a principi del segle XX fins als seus últims treballs abans de la seva mort el 1989.

D'aquesta manera, la mostra recorre la seva recerca del Modernisme (1922-1929), el cultiu del Surrealisme (1929-1938) o el seu exili als Estats Units (1939-1948), a diferents sales les parets de les quals estan decorades amb un asèptic color blanc, inquietant vermell o en assossegats blau i verd, en funció del moment artístic de Dalí. Per exemple, a la mostra s'hi pot veure Uranium and Atomica Melancholica Idyll (Idil·li atòmic i urànic melancòlic, 1945), l'obra inspirada en el llançament de les bombes atòmiques sobre Hiroshima i Nagasaki el 1945, i una de les peces que més interès ha despertat entre el públic nipó que va visitar ahir la mostra.

A més, entre les peces exposades s'inclouen Quatre dones de pescadors a Cadaqués (1928), prova del notable canvi que va patir l'univers plàstic de Dalí quan es va instal·lar a París, l'oli Singularitats (1935) o la Venus de Milo amb calaixos (1964). Amb ells comparteixen espai La Batalla de Tetuan (1962) o El torero al·lucinogen (1968-1970), obres més madures del pintor empordanès. La mostra també inclou La Madona de Portlligat, una pintura a l'oli datada del 1950. Aquesta peça pertany al fons del Museu Fukuoka.

La princesa Hirako, present

Segons va informar ahir la Fundació Gala-Salvador Dalí, la cerimònia d'inauguració va comptar amb la presència d'un membre de la Família Imperial Japonesa, la Princesa Hisako de Takamado. La Fundació Dalí va ser representada pel seu gerent, Joan Manuel Sevillano i el Patró Jordi Mercader, el Museu Dalí de Florida, pel seu Director, Hank Hine, i el Museo Reina Sofía, per la seva Patrona María Bolaños.

La mostra ha estat organitzada pel diari japonès Yomiuri Shimbun, amb l'assessorament artístic de la Fundació?Gala-Salvador Dalí.