Noranta retrats de Salvador Dalí i Gala realitzats entre 1949 i 1956 pel català Ricardo Sans han inspirat la mostra temporal que acollirà aquest any el Castell de Púbol i que va inaugurar ahir el president de la Generalitat, Carles Puigdemont.

Per primera vegada, un fotògraf català exposa en aquest espai i la circumstància es produeix després que la Fundació Dalí hagi adquirit a la família de Sans el fons relacionat amb el pintor empordanès i la seva dona.

La mostra, titulada Salvador Dalí, Gala, Ricardo Sans, està dividida en quatre àmbits centrats en la figura de Dalí, en la de Gala, en la de tots dos i en la casa de Portlligat.

A més, una pantalla projecta una selecció de fotografies alhora que s'exhibeixen dues cartes, tres llibres i dos articles de premsa relacionats amb Sans i el pintor.

Tot aquests retrats eren especials per a la família Dalí, que en va conservar 164, dels quals Gala en va seleccionar 9 per al muntatge de la Sala dels Armaris de Portlligat.

La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, va explicar en la inauguració que la majoria de retrats de Gala que s'exposen són «inèdits».

Aguer va destacar la relació entre Ricardo Sans i Salvador Dalí, «potser també per la passió que compartien per Wagner» com ho demostra que el primer va poder accedir a la «intimitat» del segon i també a la de la seva dona.

Carles Puigdemont va destacar també la qualitat de l'exposició i va agrair que activitats culturals de primera magnitud a Catalunya tinguin lloc fora de Barcelona.

Puigdemont va explicar que un objectiu és conquistar «espai de creixement» en l'àmbit cultural i va subratllar que, el 2015, un 60 per cent de catalans no va visitar cap museu, «una dada que no és bona, però que vol dir que hi ha molt terreny per créixer».

Una de les comissaries de l'exposició, Cuca Costa, va donar detalls com que totes les fotografies són de Portlligat, excepte una a la Pedrera de Barcelona, on Salvador Dalí es va fer retratar «com a gran amant de Gaudí» per Ricardo Sans.

El primer contacte entre Dalí i Sans va tenir lloc el 1949 quan el segon es va traslladar a Portlligat acompanyat d'un cosí del pintor, Gonçal Serraclara, i d'un amic.

En aquella trobada, el fotògraf va realitzar el seu primer reportatge a l'artista, inclosa la instantània en color que apareix a la sobrecoberta del llibre 50 secrets màgics per pintar, editat el 1951 per Luis de Caralt.

A partir d'aquell any, una vegada acabades les obres del taller de Portlligat, Ricardo Sans documenta aquest nou espai amb Salvador Dalí i Gala com a models.

A més, Sans immortalitza Dalí en el seu entorn de treball acompanyat de teles que pinta en aquell moment com Crist de Sant Joan de la Creu, La Madona de Portlligat, Galatea de les esferes, L'Ángel de Portlligat, Crist hipercúbic i Retrat de Gala amb símptomes rinoceròntics.

A la mostra hi apareixen també unes fotografies de doble exposició de l'estil que atreia en aquella època als surrealistes i que recullen el matrimoni al pati i Dalí al costat de la xemeneia del menjador.

Salvador Dalí, Gala, Ricardo Sans té disseny de Pep Canaleta i el grafisme d´Àlex Gifreu.