El Museu d'Art de Girona va inaugurar ahir una exposició que repassa la faceta menys coneguda de Prudenci Betrana: la de pintor. Un procés de recerca i investigació ha portat a recopilar més d'un centenar de dibuixos i pintures fetes per l'escriptor.

Fins a una quarantena de peces són del Fons d'Art de la Diputació però altres, algunes molt poc vistes, estaven en col·leccions particulars.

Aquesta és la mostra més extensa que s'ha fet mai sobre el Bertrana pintor, i és una de les activitats que es fan en el marc de l'Any Bertrana.

Prudenci Bertrana es va iniciar en l'art de la pintura de jove. Sobretot feia paisatges. Allò que va començar com una afició va ser el que li va donar de menjar durant uns anys que es va dedicar a fer retrats i altres encàrrecs.

Abandonaria la pintura per l'escriptura però tornaria a agafar el pinzell un cop complerts 60 anys i corprès encara per la mort de dos dels seus fills.

La mostra es completa amb un catàleg que es presentarà al setembre.

Entre les obres, hi ha 19 pintures i 17 dibuixos inèdits. «Al darrere hi ha un treball molt intens de recerca, anant estirant el fil hem arribat a moltes obres que no s'han exposat mai», explica la directora del museu i comissària de l'exposició, Carme Clusellas.

Prudenci Bertrana es va iniciar de jove en la pintura, després d'una breu formació a la Llotja. Tal i com explica Clusellas, en els seus inicis pinta paisatges cercant un estil propi però emmirallant-se en grans pintors del moment com Urgell, Berga i Vayreda.

«Era un enamorat de la natura i del paisatge i veia que hi havia pintors que aconseguien reconeixement i s'hi va aplicar moltíssim», detalla la comissària.

D'aquesta primera època, a la mostra s'exposen dues pintures murals que havia plasmat a les parets de la seva casa del barri de Santa Eugènia de Girona.

Llavors, començaria a guanyar fama com a pintor de retrats i allò que va començar com a afició es va convertir en ofici. Malgrat que deixava plasmat en alguns escrits personals que aquest tipus de feina no l'omplia perquè no suposava una creació sinó, sovint, convertir una fotografia en un quadre. L'exposició es completa amb fragments de textos on parla de pintura.

Durant la primera dècada del 1900, Bertrana va compaginar escriptura i pintura, aleshores molt influenciada pel Modernisme i especialment per l'obra de Santiago Rusiñol.

La mostra inclou un quadre de les cases de l'Onyar que Bertrana va pintar copiant una obra anterior de Rusiñol. Poc després es traslladava a Barcelona i va abandonar definitivament la pintura per l'escriptura. «La pintura i l'escriptura són les dues maneres de manifestar la voluntat de fer art», detalla Clusellas.

Quan ja tenia 60 anys fets, pels volts del 1930, retorna als pinzells i ho fa encara molt afectat per la mort de dos dels seus fills. «Hi retorna perquè és la seva via d'escapatòria dels problemes i les cabòries», relata Clusellas.

En aquesta època de vellesa, torna a pintar paisatges però ara d'una manera «més lliure i sense condicionants», segons la comissària.

En aquell moment, Bertrana ja s'ha fet un nom en les lletres catalanes i no ha d'emular cap pintor de l'època per arribar a la fama, això li dona una llibertat de pintar allò que realment li agrada. D'aquesta època, l'exposició reserva un àmbit a paisatges i muntanyes de la zona del Berguedà i la Cerdanya.

L'exposició, que estarà oberta fins a l'1 d'octubre, es completa amb un catàleg. Clusellas va explicar que no el presentaran fins al 30 de setembre perquè saben que, gràcies a la difusió d'aquesta mostra, pot aflorar més pintura feta per Bertrana.

Un catàleg obert

Deixant el catàleg obert, poden anar incorporant tots els quadres que vagin coneixent en les properes setmanes. «Ahir mateix [per dijous] ens arribaven notícies d'un altre retrat que no teníem controlat».

La comissària de l'exposició està segura que hi ha molta més obra de Bertrana -sobretot a col·leccions particulars de la demarcació de Girona- que pot ara catalogar-se gràcies a aquesta retrospectiva pictòrica de l'escriptor. Abans d'aquesta mostra, el mateix Museu d'Art i la Fundació Valvi havien organitzat exposicions menys agosarades sobre el Bertrana pictòric.

En paral·lel a la mostra, el Museu d'Art i la Institució de les Lletres Catalanes han programat un seguit d'activitats com visites guiades a l'exposició, un club de lectura i activitats familiars, entre altres.