El músic, compositor, artista visual i productor musical Brian Eno, ha omplert les tres plantes de l'Arts Santa Mònica de so i llum en l'exposició 'Lightforms / Soundforms', que s'inaugura dimecres i es podrà visitar fins l'1 d'octubre.

Eno ha creat expressament la nova peça 'New Space Music', una instal·lació musical concebuda específicament per ser escoltada al Claustre Max Cahner, i ha presentat el seu darrer àlbum 'Reflection' en forma d'instal·lació musical a l'Aeroport de Barcelona-El Prat, complementant l'exposició.

'Lightforms / Soundforms' presenta una selecció dels seus treballs recents com a artista i com a música, acompanyats de les seves notes, esquemes i dibuixos que mostren el seu mètode de treball.

L'exposició inclou, a més, la icònica '77 Million Paintings', una gran instal·lació audiovisual generativa. Eno ha recalcat que amb les seves obres la llum i el so es van aproximant com es pot veure en aquesta mostra.

Brian Eno s'ha mostrat agraït perquè hi ha hagut molt bona feina per preparar l'exposició. "M'encanta aquesta ciutat i em pregunto per què no visc aquí". Ha manifestat que té dues raons: "Tinc un estudi fantàstic a Londres, una sala estupenda que serà difícil que trobi a Barcelona i els meus fills estan a Anglaterra. Si puc desfer-me dels fills", ha bromejat, "vindré".

Ha apuntat que la majoria de les seves exposicions incloïen la llum. "Jo ho veia més en clau de pintura, que no en el sentit que es fan servir les llums i la il·luminació". Eno pensava que feia pintures que "es movien molt a poc a poc, pintures no fixes" i la seva música cada vegada es ralentia més i la pensava com una mena de natura morta del so. "Intentava fer que la llum i el so s'anessin acostant fins crear una obra com la que veieu aquí", ha afegit.

Ha assegurat que la mostra no és una retrospectiva. Sense anar més lluny, les fotografies de les notes de les llibretes ja tenen molts anys, però les principals notes són noves.

"Les caixes de llum s'han fet aquest any i la peça '77 Million Paintings' "és una obra que segueix evolucionant, però sempre que l'exposem la vaig canviant. De manera que en realitat no és una retrospectiva, no sóc prou vell com per una retrospectiva".

El comissari Lluís Nacenta ha declarat que no volien fer una exposició plena de coses, ni plena d'objectes. "Si penseu en les exposicions que treballen amb so, al final només hi ha una solució i és que estiguin plena de portes i auriculars, hem intentat restringir el màxim el número de peces i tot i això hem hagut d'usar auriculars, quan crec que l'ideal és que no fossin necessaris".

Nacenta ha dit que han fet una "aposta radical de dedicar l'espai necessari a que cada peça pogués sonar i mostrar-se amb tota la seva complexitat i es poder apreciar amb tota la seva riquesa".

Exposició

El Santa Mònica ha recalcat que 'Lightforms / Soundforms' és l'exposició més completa duta a terme fins ara a nivell internacional sobre el treball creatiu de Brian Eno.

La mostra és una producció pròpia d'Arts Santa Mònica, amb la col·laboració del Sonar+D, i ocupa les tres plantes. Per a aquesta ocasió, l'artista ha creat la peça 'New Space Music', una instal·lació musical concebuda específicament per ser escoltada al Claustre Max Cahner d'Arts Santa Mònica.

La mostra inclou, a més, la instal·lació icònica 77 Million Paintings, que ocupa la segona planta del centre i és una gran instal·lació audiovisual generativa. Això vol dir que les imatges i els sons que la componen evolucionen de manera indefinida, d'acord amb tot un seguit de normes que, com ha assenyalat Arts Santa Mònica, "tenen una certa dimensió estadística i que, atès el gran nombre de combinacions entre les formes, els colors i els sons resultants, es renova constantment.

De fet, cada combinació de llum i so tardaria milions d'anys a repetir-se". Segons els càlculs d'Eno, la peça és capaç de produir al voltant de 77 milions d'imatges diferents. Una altra peça destacada de la mostra són les 'Light Boxes', que ocupen la primera planta. Són "pintures de llum que evolucionen constantment i se les pot considerar pintura en moviment, o de música visual".

Per conèixer el procés de creació artística d'Eno, a la primera planta també s'hi pot veure una selecció acurada de peces sobre paper de l'artista. Es tracta d'una sèrie ordenada i datada de llibretes que Eno ha mantingut des de l'adolescència, les quals recullen indistintament aspectes personals i de treball. Les llibretes no han estat mai publicades, més enllà de reproduccions molt parcials.

Aeroport

'Lightforms / Soundforms' inclou una intervenció a l'Aeroport de Barcelona-El Prat, a la sala de recollida d'equipatges de la T1, concretament. Els viatgers que arribin a la ciutat fins el 18 de juny hi podran escoltar, per la megafonia de l'aeroport, el darrer àlbum de música ambient de Brian Eno, 'Reflection'.

La idea de presentar aquesta nova peça d'ambient a l'aeroport és, com ha especificat Arts Santa Mònica, una referència a un dels primers àlbums de música ambient creat per Eno, 'Music for Airports', de 1978.

Jaume Reus, director d'Arts Santa Mònica, s'ha preguntat el per què d'exposar en aquest espai l'obra de Brian Eno: "És un dels creadors internacionals més respectats en l'àmbit multidisciplinar i en un espai com el nostre tenia tot el sentit tenir aquest projecte i portar-lo a bon terme". Ha recalcat d'Eno el conegut àmbit musical, de producció, les instal·lacions i l'escriptura que "conformen tot un relat singular".