La capital de la Garrotxa comptarà amb una nova edició del Lluèrnia, el festival del foc i de la llum, amb un total de 45 instal·lacions que es podran veure a diferents racons de la ciutat. La xifra és similar a l'any passat. Serà el dissabte 11 de novembre i es farà com cada any des de la posta de sol fins a la mitjanit.

Aquest dimarts l'entitat organitzadora ha donat a conèixer els detalls del que serà la sisena edició, on es manté la voluntat de ser una festa participativa que implica a col·lectius ben diversos, des d'artistes visuals, professionals creatius fins a entitats i escoles i instituts.

Entre les novetats, destaca un espai taller per a nens de 0 a 4 anys (el Llumí) en el marc del Lluèrnia Kids que es farà unes setmanes abans. Els organitzadors ja parlen d'un esdeveniment de tardor consolidat. L'any passat van rebre més de 25.000 visitants.

El tret de sortida oficial del Lluèrnia serà el 28 d'octubre amb el Vermut dels Enlluernats, un acte que aglutina tots els participants d'aquella edició on s'aprofita donar a conèixer els seus projectes. Aquella mateixa setmana, s'organitzaran diferents activitats i conferències que s'acompanyaran amb l'obertura anticipada d'algunes de les instal·lacions.

Entre les novetats, destaca la creació d'un espai taller per a nens de 0 a 4 anys -el Llumí- per part de professors i alumnes de l'IES Montsacopa dins el Lluèrnia Kids, un espai pensat perquè la mainada experimenti amb la llum que l'any passat va tenir una bona acollida.

El director artístic del Lluèrnia, Xavier Bayona, ha definit el certamen com a una "festa participativa" amb el foc i la llum com a protagonistes on s'evoca també el passat volcànic de la ciutat. "Anem des de la primera flama fins al LED i pretén ser una excusa perquè amb les instal·lacions efímeres omplin de màgia els carrers de la ciutat i indrets poc coneguts", ha afegit.

El gruix de les instal·lacions es concentraran al centre però les obres al Firal que estaran ja en marxa han obligat a canviar l'itinerari habitual. Així per exemple, l'Hort de la Llum es traslladarà a les plaça de les Rodes i prendran protagonisme les grederes del Montsacopa, des de darrere del cementiri fins al magatzem del Pimpampum, Foc!.

També hi haurà instal·lacions al cementiri i al Firal dels Bous i es manté el recorregut pel riu, des de can Jombi fins al Molí d'en Climent. La recepció i punt d'informació que fins ara estava a la Carbonera del Teatre Principal es traslladarà a la Sala de Tallers de l'Hospici, antiga oficina de turisme.

L'any passat es van poder veure un total de 47 instal·lacions i enguany s'ha apostat també per una xifra similar. Hi va haver anys que es va arribar a la seixantena però l'entitat organitzadora, que duu el mateix nom que el certamen, considera que cal acotar el total d'instal·lacions per poder garantir una bona visita.

Aquest any el festival es farà el dissabte 11 de novembre, des del moment en què es pongui el sol fins a la mitjanit. L'any passat calculen que van rebre més de 25.000 visitants, que van fer el recorregut durant les sis hores aproximades que dura el certamen.

L'estudi gironí Bosc.Capdeferro, escollit Hortolà del 2017

Cada any, s'escull un Hortalà que rep l'encàrrec de decorar l'Hort de la Llum. Aquest any els encarregats seran els socis de l'estudi gironí Bosc.Capdeferro, Ramon Bosch i Bet Capdeferro,

que han entomat aquest repte amb "molta il·lusió".

Des que van crear l'estudi l'any 2003, han rebut importants guardons, com ara la Menció Especial Arquitecte Emergent del Premi Europeu d'Arquitectura Contemporània- Mies van der Rohe Award el 2011 o el premi FAD d'Arquitectura el 2015, entre d'altres.

Bet Capdeferro ha assegurat que reben aquest encàrrec amb "molta il·lusió" i destaca el caràcter "exploratiu" del certamen on s'interrelacionen moltes disciplines. Ramon Bosch, per la seva banda, ha reconegut que és un autèntic repte i que el lloc escollit, com és la plaça de les Rodes, és "magnífic".

Des de l'Ajuntament, s'ha subratllat la consolidació del que és el "festival de tardor" de la ciutat que va néixer amb pocs recursos. El regidor de Cultura, Pep Berga, ha fet un paral·lelisme amb un altre festival olotí, com és el Sismògraf, on els mateixos espais que acullen les propostes també tenen el seu protagonisme.

El pressupost d'enguany és de 82.000 euros, dels quals un 12% prové de patrocinis d'empreses. Compta amb el suport econòmic de l'Ajuntament, la Diputació de Girona, el Departament de Cultura i la Xarxa Transversal.

L'entitat organitzadora és una associació cultural que compta amb la complicitat de diferents entitats i associacions de la ciutat. L'any passat, es va comptar amb la col·laboració d'uns 200 voluntaris. Enguany confien poder disposar també d'un equip nombrós de voluntaris per fer-ho possible.

La imatge del cartell d'enguany és de nou obra del Col·lectiu Manila Santana. Es manté el color groc i apareix un encenedor de butxaca.