L'Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols explora la percepció del paisatge per a tres corrents pictòriques: el naturalisme, l'impressionisme i les avantguardes. La nova exposició temporal Un món ideal, de Van Gogh a Gauguin i Vasarely es podrà visitar a partir d'avui i compta amb 45 quadres de 37 artistes diferents que estableixen un diàleg sobre les diferents maneres de veure el món al llarg de la història de l'art.

Segons va explicar ahir la comissària de la mostra, Pilar Giró, catorze de les pintures s'exposen al públic per primer cop des de que formen part de la col·lecció de la baronessa Thyssen. Les joies de la mostra són Molí d'aigua a Gennep de Van Gogh, Foguera al costat d'una ria de Gauguin i Feny de Vasarely. L'objectiu d'enguany és assolir els 30.000 visitants en els tres mesos d'exposició.

La mostra es divideix en tres períodes: el naturalisme, l'impressionisme i les avantguardes. El primer, analitza «la imatge d'allò real» i gira al voltant del naturalisme. Durant aquesta corrent sorgida en el darrer terç del segle XIX, els artistes busquen reflectir fidelment la realitat. L'obra Molí d'aigua de Gennep de Van Gogh és l'epicentre d'aquesta part de l'exposició. En aquest quadre, l'artista persegueix la voluntat de representar el paisatge i la presència humana sense cap concessió a l'idealisme.

El segon nivell expositiu desenvolupa l'obsessió per les impressions de la llum i per copsar com és capaç de modificar el temps. L'epicentre: Gauguin amb Foguera al costat d'una ria. En aquest quadre, l'artista dibuixa la morfologia del paisatge i dels personatges. També es pot veure Meandre en el riu Loing de Sisley, on l'artista pren de teló de fons el paisatge viscut com un immens jardí en el qual dona protagonisme a la relació dels personatges amb l'entorn.

El final de l'exposició són les avantguardes. Arranca amb obres d'artistes com Sunyer, Girona i Planells, que posen l'accident en la figuració. Per exemple, Ombrel·la de Maria Girona deixa veure que l'artista educada sota els preceptes del noucentisme treballa en la simplificació de les imatges i posa el focus en la forta presència femenina en primer pla.