El festival Temporada Alta de Salt i Girona està estudiant emprendre accions legals contra la Sociedad Estatal Loterías y Apuestas del Estao perquè considera que aquesta entitat, adscrita al Ministeri d'Hisenda, ha plagiat l'anunci de l'edició del 2016 del festival.

L'anunci de Temporada Alta 2016, realitzat pel cineasta Salvador Sunyer, premiat fa pocs dies amb el prestigiós premi Gran Laus, porta per títol The Pleasure Island i mostra l'activitat de diferents persones de vacances a la massificada platja de Benidorm en un relat carregat d'ironia.

Escenes molts semblants de la vida regalada del turista a la mateixa platja de Benidorm figuren a l'anunci d'aquest estiu de Loterías y Apuestas del Estado, titulat The guiris, lotería de Navidad campaña verano, produït per l'agència Leo Burnett.

Temporada Alta va comunicar els fets divendres passat. A més, preguntats pel Diari de Girona, responsables del festival, per una banda, i per l'altra el mateix realitzador Salvador Sunyer, va assegurar ahir que tant el festival Temporada Alta com la seva productora, Nanouk Films, treballen amb un equip d'advocats sobre la possibilitat de denunciar Loterías y Apuestas per plagi. De tota manera admeten la dificultat que la demanda prosperi.

Comparativa dels vídeos

«És evident que és un cas de plagi», ha dit Sunyer, i convida tothom a comparar els vídeos, que es troben fàcilment a Youtube, per treure conclusions.

«Han copiat les localitzacions, la proposta de fotografia i de càmera i també alguns plans i el perfil dels personatges», sosté Sunyer, que assegura que aquests dies rep molts missatges de gent que va col·laborar amb el seu vídeo The plasure Island, gent «indignada davant un cas tan flagrant de còpia».

Sunyer lamenta que una entitat que bé ha de disposar d'un pressupost molt més elevat com Loterías y Apuestas hagi gastat diners no a crear una idea pròpia, sinó a plagiar-ne una d'aliena.

«Estem estudiant accions legals per presumpte plagi i apropiació d'una idea intel·lectual».

«Quan ens van plagiar no podien saber que guanyaríem el premi Grand Laus i pensaven que el nostre seria un vídeo poc vist».

Sunyer va recollir fa uns dies a Barcelona el premi Grand Laus dels Premis Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual, un guardó que ha disparat l'alarma entre el sector publicitari per la presumpta còpia de Loterías.

«El premi és tot un estímul per continuar fent una publicitat diferent, amb pressupostos molt baixos, i sense tractar l'espectador de tonto, sinó fent-lo pensar una mica a partir d'un regal creatiu».

Precisament, el missatge de l'anunci de Sunyer i el de Loterías són antagònics. L'anunci del festival de teatre Temporada Alta planteja que un país que inverteix en cultura en compte de en platges serà un país potent, mentre que l'anunci de Loterías intenta convèncer els turistes -els guiris- que comprin números de la rifa per accedir a un pis més gran.

Sunyer assegura que ha rebut un correu de l'agència Leo Burnett advertint d'accions legals contra ell si difon el cas de plagi als mitjans de comunicació.

Sunyer acaba d'arribar de Filipines, on ha estat rodant per a una campanya d'internet de San Miguel.

El realitzador lamenta que rere de tot plegat hi hagi el Ministeri d'Hisenda, precisament qui va perjudicar la cultura amb l'increment de l'IVA, i «ara és qui finança una campanya que plagia la idea d'un creador».