Obres originals de Picasso, Dalí, Miró, Magritte o Calder s'exposen aquests dies a Cadaqués en una mostra que té com a objectiu mostrar la importància que el somni ha tingut com a constructor del llenguatge artístic del segle XX, i que, segons ha explicat el seu comissari, Vicenç Altaió, «està tenint molt d'èxit i desperta molt interès».

Organitzada per la galeria Mayoral de Barcelona, l'exposició L'espai dels somnis es pot visitar fins al 15 d'agost a la Societat d'Amistat del Casino de Cadaqués. La mostra també té originals de Domínguez, Chagall, Tàpies, Duchamp, Hamilton, Ponç, Brossa i Planells.

En paraules d'Altaió, l'exposició parteix del canvi de paradigma artístic que es va dur a terme després de la Primera Guerra Mundial, quan el naixement del moviment Dadà, «nascut a les barricades de l'art contestatari, al cabaret, i en el submón popular i grotesc, es va encarar amb violència i joc arbitrari contra la regla dels bons costums de la societat burgesa».

Per Altaió, a partir d'aquell moment, la realitat representada «no podrà ser mai més harmònica, ni portar a l'engany; i l'art, descregut dels grans valors, desertava de l'acadèmia i del cànon».

Aquests dies a Cadaqués es mostra «com interpreten els somnis els artistes, en quin grau són rellevants per a la seva obra, quantes maneres distintes hi ha de portar el somni o els somnis a les arts». L'exposició parteix de dues obres literàries: Trajectoire du rêve (1938), com a origen de la incursió de l'oníric i fantàstic en el món de l'art, i Dreams (1999), com a constatació de la prevalença dels somnis en la contemporaneïtat.

L'exposició segueix el camí d'exploració que van representar el llibre-aplec d'André Breton, Trajectoire du rêve, i els poemes i collages fotogràfics d'Hugnet aplegats sota el títol significatiu de La sèptieme face du dé (1936), amb coberta de Duchamp.

La mostra, que a partir de mitjan setembre es podrà visitar a la Galeria Mayoral de Barcelona, compta amb la participació del cineasta Albert serra, del crític cultural Hans Ulrich obrist; la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer; la directora de la Fundació Miró, Rosa Maria Malet, i el consultor cultural Llucià Homs.