Declan Donnellan i la seva companyia Cheek by Jowl són ja un referent habitual del cartell internacional de Temporada Alta. En la 26a edició seran els encarregats d'aixecar el teló del certamen, en què presentaran una nova proposta sorgida de la seva experiència amb actors russos amb un repartiment exclusivament masculí. Es tracta de 'Nit de Reis', una comèdia que convida a la confusió i l’ambigüitat sexual. En la línia d'apostar per nous descobriments, el festival programa 'Mendoza', de la companyia mexicana Los Colchos, que visita per primera vegada el festival amb una adaptació de 'Macbeth' ambientada en la Revolució Mexicana. Temporada Alta segueix programant també els cicles Connexió Iberoamèrica -amb cinc espectacles de quatre països diferents en què Colòmbia s'hi estrena- i Connexió Flandes, amb tres espectacles que mostraran l’escena flamenca més actual.

Així, dues visions contemporànies i totalment diferents de l’obra de Shakespeare conflueixen en la programació internacional de Temporada Alta. D'una banda, 'Mendoza' proposa una revisió de 'Macbeth' de Shakespeare, situada a l'actualitat i en un entorn rural, amb el narcotràfic com a teló de fons, i que utilitzarà la Revolució Mexicana (1910 - 1920) com a motor dramàtic de la història del noble escocès, en aquest cas reemplaçat en la ficció pel general José Mendoza, un dels homes de confiança del líder de la revolució.

Front a aquesta visió política d’una de les obres més importants i complexes de l’autor bard, compareix de nou a Girona per fer l’estrena d’una altra obra de Shakespeare un dels nostres habituals directors, Declan Donnellan, referent absolut de l’escena anglesa actual. Hi ho fa amb 'Nit de Reis' i amb la seva companyia Cheek by Jowl en coproducció amb el Festival Txèkhov, un repartiment d’actors russos i exclusivament masculí, en una proposta més centrada en el fet teatral i sempre poètica i molt esteticista. Els espectadors afins al Temporada Alta ja han pogut veure les seves creacions en títols com 'Mesura per mesura' -del mateix Shakespeare- (Temporada Alta 2015) o 'Les tres germanes' de Txèkhov (Temporada Alta 2012).

Amèrica Llatina i Flandes, en connexió amb el Festival

L’obra 'Mendoza' serà un dels espectacles inclosos a la secció Connexió Iberoamèrica que un any més acostarà a Catalunya alguns dels espectacles de companyies d’Amèrica Llatina que s’estan fent lloc en el panorama internacional. Enguany el cicle, que de nou té el suport de Iberescena, tindrà cinc espectacles de quatre països. A banda de la ja mencionada companyia de Mèxic, hi haurà espectacles d’Argentina, Brasil i per primer cop Colòmbia.

Temporada Alta també programarà tres espectacles dins el cicle Connexió Flandes, mantenint d’aquesta manera la vinculació amb un dels pols creatius més influents de l’escena europea. S’hi veuran propostes de creació contemporània que comparteixen vàries disciplines com ara el teatre, la dansa i la música en directe.

El Torneig de Dramatúrgia Catalana i la seva projecció

Un dels invents del festival Temporada Alta fa set anys és el Torneig de Dramatúrgia Catalana, una experiència en què els dramaturgs s’enfronten per parelles i s’eliminen per arribar a guanyar la final. Espectacles com 'El Crèdit' (Jordi Galceran), 'Smiley' (Guillem Clua) o 'L’Electe' (Ramon Madaula) han vist la llum al torneig i després s’han aixecat com a espectacles amb èxit de gira i de cartellera. A més, actualment el Torneig té rèpliques -que se sàpiga- a Balears, València o Madrid i el propi festival organitza el torneig a Buenos Aires, en el context del Festival Temporada Alta a Amèrica Llatina.

Impulsat inicialment per Jordi Casanovas, el Torneig, que enguany recupera Cristina Clemente com a presentadora, és un projecte consolidat pel qual han passat més de 48 dramaturgs del país, que s’han exposat davant d’un públic fidel i participatiu.

17 produccions i coproduccions a Temporada Alta 2017

El festival encara aquesta nova edició presentant 17 coproduccions i renova així la seva voluntat de ser motor de producció -en el pòrtic de la temporada teatral- i de la dramatúrgia del país. Teixint aliances i complicitats amb companyies, productores i teatres públics i privats, nacionals i internacionals, el festival es posiciona com un dels pols creatius i productius de casa nostra.

Ja fa unes setmanes, Temporada Alta va donar a conèixer les seves produccions. Destaca 'Cyrano', amb Lluís Homar i direcció de Pau Miró. Després de l’èxit artístic i de públic de Terra Baixa i Lluís Homar, el festival presenta una adaptació del clàssic 'Cyrano de Bergerac' d’Edmon Rostand. Amb la reescriptura de Pau Miró com a base i un repartiment encapçalat per Lluís Homar, l’espectacle s’estrenarà a la tardor al Festival i posteriorment farà temporada al Teatre Borràs de Barcelona. Temporada Alta torna treballar amb el Mercat de les Flors per presentar 'Dancing with frogs' de Sol Picó. Després de 'We Women', peça sobre l’univers femení, ara la coreògrafa es centra en el món dels homes amb un grup heterodox de ballarins masculins. L’espectacle es podrà veure en estrena a Madrid, Girona i Barcelona, alhora que preveu una gira important.

El Festival col·labora un any més també amb el Teatre Nacional de Catalunya per coproduir la primera versió en català de 'Blasted' (Rebentats) de la dramaturga britànica Sarah Kane. Alícia Gorina dirigeix un repartiment encapçalat per Pere Arquillué que s’enfronta a un dels textos amb major contundència de Kane, una de les veus teatrals més impactats del segle XX. El muntatge s’estrenarà al festival gironí i es podrà veure, més tard, al TNC. 'Els nens desagraïts' és el nom del nou espectacle escrit i dirigit per Llàtzer Garcia. Coproduït amb la Sala Beckett de Barcelona, el festival estrenarà el darrer muntatge de l’autor gironí que també farà temporada a aquesta fàbrica de dramatúrgia catalana de Barcelona.

En la línia de les coproduccions internacionals, cal destacar l’estrena al festival de 'Vània' (versió lliure de l’obra d’Antoni Txèkhov), dirigida per Àlex Rigola i coproduïda per Temporada Alta i Teatros del Canal de Madrid, institució que co-dirigeix el director català. Rigola ja ha explorat el mateix autor aquesta temporada teatral amb l’estrena d’Ivanov al Teatre Lliure. Una altra coproducció internacional és 'The Mountain, the Truth and the Paradise', de la companyia Mal Pelo, en la qual Temporada Alta ha coproduït amb el Théâtre de la Ville de París i el Théâtre de l’Archipel de Perpinyà.

A més, Roger Bernat ens acostarà 'No se registran conversaciones de interés', coproducció amb el Grec. Festival de Barcelona -on ja s’ha pogut veure- i amb el francès Mucem de Marsella. Qui no té garantida la co-producció internacional, però si la gira arreu, és Lali Ayguadé, que arriba amb un dels plats forts de la temporada a nivell de dansa és 'IUanMI', amb la col.laboració de Jordi Oriol. La coreògrafa i ballarina ja va estrenar Kokoro el 2015 al Festival i ara segueix explorant les relacions humanes amb aquest espectacle que s’estrenarà a El Canal de Salt, passarà pel Mercat de les Flors (Barcelona) i està treballant en una gira internacional.