L'alcalde de Vilanova de Sixena, Ildefonso Salillas, va assegurar ahir en una entrevista que el Govern aragonès té la intenció d'invertir nous fons per a la rehabilitació del Monestir de Sixena amb l'objectiu d'instal·lar el sistema de climatització. Ho farà per «millorar» encara més les condicions de l'espai, però considera que no seria imprescindible. «Si les pintures han estat vuit segles sense climatització, no sé a què ve ara tanta obsessió», va considerar.

La polèmica entorn a les condicions del monestir per acollir les pintures murals ha estat el blanc principal del debat pel retorn. De fet, la mateixa jutgessa va paralitzar fa unes setmanes el seu trasllat argumentant la «fragilitat» dels frescos romànics. En la interlocutòria es posava en dubte la idoneïtat de l'espai i, segons la jutgessa, tampoc està acreditat que s'hagin acabat les obres de restauració a la Sala Capitular ni la instal·lació del sistema de climatització per garantir les condicions òptimes per a la seva conservació.

Davant d'aquesta situació, Salillas va recordar que les pintures murals han estat al Museu Nacional d'Art de Catalunya durant anys «sense climatització», que assegura que no es va instal·lar fins al 1995, coincidint amb l'obertura al públic de l'exposició. Amb tot, des del museu s'esgrimeix que, prèviament a la seva exhibició, van estar guardades a l'espai de reserva, juntament amb la col·lecció d'art romànic, amb pintures murals com les de Sant Climent de Taüll. Un entorn considerat «l'adequat» fins aquell moment i equiparables a altres museus de l'Estat.

Salillas també ha lamentat que el Museu Nacional no vulgui traslladar ara les pintures a Sixena però, en canvi, sí que permetés que aquestes viatgessin a Nova York i Londres entre els anys 70 i els 90. «Jo les desmunto quan vull però per anar a Sixena, que és més a prop, no es poden desmuntar», va criticar, un posicionament que des del MNAC es va voler precisar. L'equipament va esgrimir que només han sortit del museu alguns fragments desmuntables de les pintures que serveixen per accedir als arcs, de l'entorn de 70 centímetres per 50.

Preguntat sobre el polèmic estat de les obres que van arribar al desembre procedents del Museu de Lleida, Salillas demana evitar «agitar» la «polèmica» perquè «estan com han d'estar», i recorda que els tècnics fan fotografies com a proves a la sortida i l'entrada dels equipaments. Els alabastres que pertanyien al Retaule del Nen Jesús assegura que van sortir en mal estat de Sixena, mentre que els de Santa Ana sí que estaven en bon estat i, per aquest motiu, s'exposaven.

Reclamar les obres

L'alcalde de Vilanova de Sixena va voler sortir al pas de les crítiques que des de Catalunya es van formular assegurant que l'Aragó només reclamava les obres a equipaments del principat. Salillas va explicar que només reclamen les obres que van ser adquirides per altres equipaments o territoris posteriors a 1923, any en què es va aprovar la declaració del monestir de monument nacional, una figura que en garanteix la «protecció». En aquest sentit, l'alcalde aragonès va lamentar que el MNAC no els permeti accedir als seus arxius per comprovar la data d'entrada de diverses obres d'art.