El bilingüisme indueix a una especialització cerebral en nadons de quatre mesos, segons revela un estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) de Barcelona i la Universitat British Columbia canadenca, va informar ahir la UPF en un comunicat.

Els autors partien de la hipòtesi que en les persones bilingües la discriminació del llenguatge natiu és un procés complex que implica el processament específic de les propietats prosòdiques (rítmiques) del senyal de la parla.

L'objectiu de l'estudi era entendre les diferències en els mecanismes de discriminació del llenguatge entre els nens monolingües i bilingües de quatre o cinc mesos d'edat.

En l'experiment es va comparar la resposta neuronal dels bebès, primer en la seva llengua materna -català o castellà- i, després, la resposta en dues llengües estrangeres desconegudes, una de la mateixa classe rítmica -italià- i una altra de diferent clasase rítmica -alemany.

Estudis anteriors havien demostrat que, encara que els nens monolingües o bilingües mostren habilitats similars quan discriminen llengües, també s'havien vist diferències.

56 nadons a la mostra

Els investigadors van registrar per electroencefalograma l'activitat cerebral de 56 nadons de quatre i cinc mesos d'edat, monolingües i bilingües, mentre escoltaven la llengua dominant i dues llengües estrangeres.

Els resultats apunten a diferents estratègies de discriminació, ja que els monolingües en mostren una de ràpida de la seva llengua materna probablement reflectint una resposta de familiaritat, i els bilingües realitzen un procés posterior que és compatible amb un augment de l'atenció al senyal de la parla.

Els investigadors han afirmat que els resultats encaixen amb els que mostraven que els bilingües, al contrari que els monolingües, requereixen una procés addicional de les propietats prosòdiques del llenguatge que els és familiar, i és l'«evidència a una edat més jove sobre l'especialització cerebral induïda pel bilingüisme».