El director de cinema Ventura Pons recorre en la seva nova pel·lícula Miss Dalí la història del segle XX a través de la particular família del pintor Salvador Dalí, amb un pare notari, autoritari i de fort caràcter, i una pacient germana, Anna Maria, amb la qual l'artista va estar quaranta anys sense tractar-se.

La cinta, que s'estrenarà a sales de tot Espanya divendres que ve, narra la bona i intensa relació que van mantenir els dos germans en els seus primers anys fins que, arran del llenç L'enigma del desig, de 1929, el pintor escrivís en francès «a vegades escupo per gust sobre el retrat de la meva mare» (ja morta), provocant que el seu progenitor ho fes fora de casa i el desheretés i enviés la filla a estudiar a Cambridge.

Lorca i Buñuel

Els dos germans, fins a aquell moment, amb una estreta relació, amb amics comuns com Federico García Lorca i Luis Buñuel, van deixar de veure's, agreujant-se després la situació per la presència de Gala en la vida de Dalí, una dona a qui Pons ha definit avui com la «dolenta» de la pel·lícula.

Acompanyat per gran part de l'elenc, el director barceloní va afirmar ahir que de Salvador Dalí «s'han fet moltes coses, però de la família, que era 'atramuntanada' no».

Amb la pel·lícula, Pons vol mostrar «com s'estimaven els dos germans quan eren joves, encara que, després, vivint en el mateix poble van estar quaranta anys sense dirigir-se la paraula, amb una persona per al mig -en referència a Gala- que no ho propiciava».

No obstant això, Pons, que va conèixer personalment Dalí, a qui en aquesta pel·lícula dona vida un convincent Joan Carrera, i a altres persones del seu entorn, com Amanda Lear (Karme Màlaga) o Carlos Lozano (Víctor Espejo) sap que el pintor li enviava a la seva germana regals d'amagat, especialment amb motiu de santa Anna.

La cinta, amb diàlegs en català, castellà, anglès i francès, i que té Cadaqués com un altre dels protagonistes, se sustenta sobre els diàlegs que mantenen sobre el passat i en anglès les actrius Sian Phillips (Anna Maria vella) i Claire Bloom (Maggie, una amiga d'Anna Maria des de Cambridge), que no van poder viatjar a Barcelona perquè la primera estava rodant i la segona s'havia trencat el braç.

Joan Carreras va assegurar que va ser un «repte majúscul» convertir-se en Salvador Dalí, «un personatge del qual tens moltes referències de la part histriònica, però jo he tingut la voluntat de trobar la seva ànima més privada, contradictòria i íntima, veure com respirava, quines ànimes l'embolicaven».

De la seva banda, Josep Maria Pou, convertit en un notari figuerenc de llinatge, va comentar que per interpretar al pare de Dalí es va fixar en un retrat que li va fer el pintor quan era molt jove «i que dona la clau de la relació entre els dos personatges, amb el pare que sembla un emperador romà, un patrici, amb panxa i papada notòries».

La jove Eulàlia Ballart, que és Anna Maria de jove, sosté que el seu personatge va créixer entre genis en una família que es va bolcar en la carrera artística de Salvador.

Altres actors del film, en què episodis com la guerra civil espanyola tenen el seu pes, són el debutant Jose Carmona, com a García Lorca, i Sergi Vallès, que fa de Buñuel, de qui s'explica que no tenia en gaire estima el poeta.