Un «nou» Joan Mateu protagonitzarà la pròxima exposició de la Casa Pastors de la plaça de la Catedral de Girona. L'artista saltenc presenta en aquesta ocasió pintures noves que encara han estat molt poc difoses i en les quals s'aprecia la profunda evolució creativa que ha fet els últims anys.

Titulada L'oblit de la forma, aquesta mostra, que quedarà inaugurada el 10 de maig i es podrà visitar fins l'11 de setembre, és fruit d'una corpoducció de l'Ajuntament de Girona i la Càtedra Ciències i Humanitats Dr. Bofill de la Universitat de Girona, coordinada per Carme Sais, directora del Bòlit, Centre d'Art Contemporani de Girona.

La Càtedra de Ciències i Humanitats ofereix al seu web abundant informació sobre la mostra i sobre el programa d'activitats que l'acompanyarà, com ara conferències i visites guiades.

La figura de Joan Mateu ja va despertar des de ben jove especial interès de la crítica, que va dipositar grans expectatives en les seves possibilitats.

La Càtedra informa que «en els últims dos anys», la pintura de Mateu «ha evolucionat més que en els quinze anteriors», i precisa que, en aquesta exposició es mostra una evolució pictòrica que va des de les seves característiques pintures de personatges anònims, fins a les obres més recents «on la pintura pren protagonisme sobre la forma».

Un text de l'escriptor Vicenç Pagès Jordà titula Aprendre a desprendre's sosté que Joan Mateu, «després de pintar amb realisme persones, però també paisatges i escenes domèstiques, ha anat abandonant les formes reconeixibles». En aquesta evolució «van venir els quadres de mar i roques, que de mica en mica es van desprendre de les figures humanes. La combinació de geologia, reflexos i esquitxos permetia acostar-se a l'abstracció», diu Vicenç Pagès.

«El seu últim descobriment són els teixits. Els treballa amb el mateix amor amb què els artistes antics esculpien togues», diu Pagès, i afegeix que «l'artesà amb components d'artista va donant lloc a l'artista que no abandona la saviesa de l'artesà».