La producció dels tallers de sants d'Olot va molt més enllà de la imatgeria religiosa i inclou un ampli ventall de peces fins ara poc conegudes per al públic.

És el que s'ha proposat explicar el Museu dels Sants de la ciutat amb la renovació de la primera planta.

Figures de jugadors, Madames de Pompadour, toreros com Manolete, polítics com Kennedy o Macià, models d'anatòmics o retrats polítics són alguns dels exemples dels productes que han fabricat aquests tallers al llarg de la seva història.

Aquesta diversificació respon a l'evolució de la societat i també a la necessitat de buscar nous mercats amb altres línies de negoci.

L'espai expositiu inclou unes 250 peces de tres àmbits diferents, com ara l'art religiós, l'art profà i un àmbit social.

Entre els objectes mai vistos fins ara destaquen els esmentats retrats de Kennedy i Manolete, un model francès d'una Puríssima, un panell amb els tres Reis d'inicis del segle XX i El Calvari de Ramon Amadeu procedent de la casa pairal de Vayreda. La inauguració del nou espai serà aquest divendres.

El Museu dels Sants d'Olot ha renovat la primera planta amb l'objectiu de donar a conèixer aspectes desconeguts de l'activitat dels tallers religiosos al llarg de la seva història i fer la visita «més entretinguda».

Els retrats de Kennedy o Macià, els de toreros, esportistes i les Madames de Pompadour van servir per revitalitzar una indústria que ja no podia sobreviure amb la producció de figures religioses, que anaven clarament a la baixa. També destaquen els models anatòmics i les reproduccions modernistes de peces d'art amb els que es va especialitzar sobretot el taller Ars Nova a començaments del segle XX.

El comissari de la reforma, Javi Palomo, ha posat l'exemple de la reproducció del nen Jesús per il·lustrar l'evolució i capacitat d'invenció d'aquests tallers que buscaven nous mercats.

D'aquesta manera, es va aprofitar el motlle de la reproducció religiosa de l'infant i es va convertir en un nino de joguina. «La mà d'obra especialitzada i les tècniques són les mateixes, independentment del producte».

En els més de cent anys d'imatgeria a la ciutat, es van fundar prop d'una quarantena de tallers de sants diferents. Els esdeveniments històrics com la República i la Guerra Civil o les crisis econòmiques van afectar l'activitat dels tallers, que es van haver d'anar reinventant per poder sobreviure, segons ha explicat Palomo.

La nova proposta museística també inclou un apartat dedicat a la imatgeria religiosa, la més coneguda de totes, i un altre dedicat a l'àmbit més social, amb figures de la Faràndula, entre d'altres. A la mateixa planta també hi ha una sala dedicada a pessebres.

En total s'exposen unes 250 peces (el triple del que es veia fins ara) procedents de col·leccions de particulars, del fons del Museu de la Garrotxa i de peces del taller Arte Cristiano, amb qui s'ha treballat molt estretament.

Entre les peces inèdites destaca un model francès d'una Puríssima, un panell amb els tres Reis d'inicis del segle XX que es va elaborar per mostrar en fires a principis del segle XX i El Calvari de Ramon Amadeu procedent de la casa pairal de Can Vayreda.