El festival Temporada Alta ha programat aquest any 97 espectacles, que es podran veure del 5 d'octubre al 10 de desembre en 20 escenaris de vuit localitats, en una edició que vol ser «un crit a favor de la llibertat d'expressió i un reflex del que passa al país i al món».

Aquest any, el Festival pren el pols a la societat i programa un gran nombre de produccions que «representen un ampli mirall on es pugui veure reflectit el moment actual de la nostra societat i en què se sentin veus molt diferents fora dels disgustos dominants».

El director del Festival, Salvador Sunyer, va explicar ahir en roda de premsa que volen abordar també «la por per temes polítics i d'altres pors que es van instal·lant al nostre món, por de com s'usen determinades coses a les xarxes».

«La por -va dir- és una de les pitjors coses que poden passar, perquè t'obliga a una de les pitjors coses que hi ha al món, l'autocensura. Quan la censura te la imposen, pots dir les coses de moltes maneres, però contra la por, des del món creatiu i artístic s'ha de lluitar».

Alguns dels artistes internacionals d'11 països diferents que participaran en aquesta edició són Thomas Ostermeier, la Compa­nyia 1927, Oskaras Korsunovas, Alain Platel, Jan Lauwers i Needcompany, Stefan Kaegi, Jan Fabre, Cristina Morganti, Benjamin Lazar i Slava Polunin.

La proposta que inaugurarà el pròxim 6 d'octubre el Festival de Tardor de Catalunya és Isabella's room, de Jan Lauwers & Needcompany, un dels espectacles més celebrats de la companyia i que, després de la seva estrena el 2004, arriba a Girona.

L'obra narra, a través de text, música i dansa, la història d'una dona cega de 94 anys que viu retirada en una habitació que amaga un secret.

Tenint en compte l'eix central a favor de la llibertat d'expressió i de les veus discordants que a vegades queden emmudides, el Festival ha encarregat un espectacle, Calla, Hamlet, Calla, a un grup de joves creadors, coordinat per la gironina Carla Rovira.

L'espectacle proposa una reflexió sobre la llibertat d'expressió a partir del cèlebre monòleg Ser o no ser, del Hamlet Shakespearià.

La programació d'aquest any també compta amb 58 obres d'autoria catalana, 26 de creació contemporània i un total de 23 produccions i coproduccions fruit d'aliança i complicitats amb companyies, productors i teatres públics i privats nacionals i internacionals.

L´artista espanyola nascuda a Figueres Angélica Liddel, que segons Sunyer ha entrat en una «fase mística», oferirà Génesis, 6, 6-7, títol que remet a un dels llibres de la Bíblia.

Destaca en la programació de Temporada Alta la presència d'artistes destacats i estrenes coproduïdes pel festival amb alguns dels millors creadors com Ivan Benet, Álex Rigola o Sergi Belbel.

El sempre innovador Àlex Rigola oferirà un munt de funcions de Macho Man, un espectacle-instal·lació sobre la violència masclista que es podrà veure al Saló de Descans del Teatre Municipal de Girona. L´entrada es farà en grups de 6 persones cada 8 minuts. L´espectacle, de 50 minuts, compta amb una guia, una dona que ha sofert violència de gènere.

Aquest any, se segueix apostant per la programació de creació contemporània i els nous llenguatges de Baró d'Evel, Uncanny Valley, Lali Ayguadé, Agnés Mateus i Quim Tarrida, Niño de Elche o Jan Fabre, entre d'altres.

Rosario, Albert Pla, Jay-Jay Johanson, la Nit dels Sopa II, Clara Peya i Sílvia Pérez Cruz & Marco Mezquida són noms destacats de la programació musical d'aquesta edició.

Temporada Alta se suma aquest any al projecte europeu Pyrenart amb la coproducció de dues obres que es veuran la Setmana dels programadors, Here, de Lali Ayguadé i Guilhem Chator, i Là, de Baro d'evel, a més de dues de les companyies internacionals que es presenten al festival Jan Fabre, amb The Generosity of Dorcas, i Alain Platel, amb Requiem pour L.

El curt: «La voz de España»

El curt de presentació del Temporada Alta 2018, obra una vegada més de Salvador Sunyer «Jr», consisteix en la filmació de la interpretació de la cançó Soy rebelde, que va popularitzar l´any 1971 la cantant Jeanette, ara protagonitzada per Amaia Romero, guanyadora del concurs Operación Triunfo, i representant d´Espanya a Eurovisió.

Sunyer Vidal, director del curt, diu que «ella s´atreveix a no depilar-se les aixelles, es tira pets en prime time i, si fa falta, s´enfronta amb els guardians més rancis de la vella pàtria (...) representa l´inconformisme natural davant les lluites perdudes o pendents de guanyar que té aquest país».

Per al director del festival, pare del director del curt, «han passat gairebé 50 anys d'aquella cançó que les noies de menys de 16 anys no podien escoltar -estava prohibida als menors- i no m'hauria imaginat mai que hauria arribat el moment de tornar-nos a plantejar què passa amb la llibertat d'expressió».

Aquest any tindrà lloc la segona edició d´A Tempo, Arts i Formació, el programa social impulsat per la Fundació la Ciutat Invisible que reforça el vessant educatiu del Festival fent que entri als centres de formació.

El pressupost d'aquest any, de 3.097.000 euros, una mica més baix inicialment que l'any passat, quan es va tancar en 3.189.113 euros, i els ingressos provenen, majoritàriament, de patrocinadors, amb 815.000 euros, a més de 30.700 euros aportats per l'Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM).

Laura Borràs, sobre el Lliure

A la presentació del festival hi va participar la consellera de Cultura, Laura Borràs, que veu una «programació de vertigen on aflora l´Europa creativa».

Preguntada sobre la dimissió del director del Teatre Lliure de Barcelona, Lluís Pasqual, va dir: «És un gest que l'honra, però suposa perdre el seu potencial en el Teatre Lliure». La consellera va considerar la de Pasqual una «figura fonamental del teatre català», i va remarcar la seva trajectòria professional extraordinària.

Va lamentar que la renúncia respongui a una «falta de confiança» del seu equip, i va recordar que el patronat tenia prevista una reunió per al divendres 14 de setembre, si bé la junta de govern es reunirà aquest divendres, en una trobada que abordarà el procés de relleu del director del teatre.

A l´acte, celebrat a l´escenari del Teatre Municipal de Girona, també hi va participar Marta Madrenas, l´alcadessa de la ciutat, per a la qual «el talent és el nostre petroli i l´hem de convertir en una indústria potent. Hem de ser capaços d´exportar cultura».