El Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, INSPAI, va presentar ahir l' Estudi de camp del patrimoni fotogràfic dels museus de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona.

L'objectiu d'aquest treball és conèixer la composició i l'estat del patrimoni fotogràfic dels museus, i oferir-los eines per a la preservació i difusió d'aquest patrimoni.

L'estudi es va presentar a la Casa de Cultura de Girona per Albert Piñeira, vicepresident segon de la Diputació de Girona i diputat de Cultura; Lluís Figueres, president de la Xarxa Territorial de Museusa; Natàlia Navarro, directora de l'estudi i cap d'INSPAI, i Alfred Mauri, coautor de l'estudi. També hi va participar Jordi Mestre, coautor de l'estudi.

L'estudi s'ha fet en els 25 museus que formen part de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona. En conjunt s'han identificat 2.174.659 fotografies, de les quals el 79% correspon a imatges digitals i el 21% a imatges analògiques.

Una de les conclusions més rellevants de l'estudi és que la imatge digital és un àmbit amb molts aspectes a resoldre i que requereix formació.

En aquest sentit es recomana aplicar els sistemes més òptims d'emmagatzematge, formats i suports de les fotografies digitals, com pot ser, per exemple, l'ús del documents TIFF en lloc de JPG.

L'estudi es va presentar en el marc de la jornada tècnica La digitalització i la gestió de les imatges digitals.

A l'estudi s'arriba a diferents conclusions entre les quals destaca que la tipologia d'ingrés dominant de les col·leccions i dels fons fotogràfics són les donacions, que són presents en el 80 % dels museus, seguit de les cessions i dipòsits, en un 60 %, de manera que les formes d'adquisició predominants són les no oneroses.

També hi ha un clar predomini de les col·leccions i del fons fotogràfics generats per l'Administració i els de caràcter personal, que representen un 30% i un 27%, respectivament, seguits dels familiars, amb un 14%.