El Museu d´Art de Girona ha remodelat completament la sala on s´exposen les diferents parts del monumental retaule de Sant Feliu de Girona, una obra de 18 metres d´alçada executada al llarg de 16 anys (del 1504 al 1520) que decorava l´absis de l´església de Sant Feliu fins que, l´any 1936, les autoritats van decidir desmuntar-lo i traslladar-lo per evitar que els revolucionaris anticlericals el danyessin irremeiablement.

A més de la millora en la museografia de la sala, el Museu d'Art ha estrenat un audiovisual de poc més de 6 minuts de durada que es projecta constantment i que explica el procés de construcció del retaule, considerat un dels millors exemples de la transició de l´estil gòtic cap als nous models del Renaixement a Catalunya.

Aquest audiovisual inclou la primera imatge sencera d'un retaule que des del 1936 només s'ha vist fragmentat. Existien fotos antigues del retaule sencer que han ajudat a la recreació que ara permet, moltes dècades després, tornar a apreciar la totalitat d'un conjunt monumental i excepcional.

L'any 1943 es va construir un nou retaule per a l'església de Sant Feliu en el qual es van aprofitar parts de l´antic, com les figures de Sant Narcís, Sant Feliu i la Mare de Déu, a més del banc o predel·la.

Així, les peces del retaule es troben avui distribuïdes entre l´església de Sant Feliu i el Museu d'Art, que ahir va acollir un acte oficial de presentació de l'audiovisual i de la remodelació de la sala, amb la participació del bisbe de Girona, Francesc Pardo; Albert Piñeira, vicepresident de la Diputació; Carles Ribas, regidor de Cultura; Josep Manuel Rueda, director de l´Agència Catalana del Patrimoni Cultural, i Carme Clusellas, directora del Museu d´Art, entre altres.

Acabades de remodelar, les sales 9 i 10 del Museu d'Art de Girona, estan dedicades a l'exposició permanent del retaule amb una presentació millorada que facilita la comprensió de la intricada història d'aquesta obra d´art religiosa elaborada als tallers de la ciutat medieval. La primera sala està dedicada a exposar les parts més destacades del retaule: les 8 taules del sotabanc, pintades per Pere de Fontaines i únics testimonis conservats de tota la producció d'aquest artista; les 6 taules pintades per Joan de Burgunya, i una selecció de talles de diferents formats que ornaven els pilars del retaule així com alguns fragments de les traceries del moble.

Com a novetat s'hi incorporen nous fragments: els dos plafons tallats que ornaven el final del guardapols dels laterals, algunes escultures més i un petit conjunt de pinacles i espigues que coronaven l´obra.

Totes les peces s'han restaurat de nou i permeten comprendre millor que tota la sala es dedica a un sol conjunt, si bé amb solucions plàstiques diferents.

L'audiovisual El retaule de l'església de Sant Feliu i explica el procés de construcció d´una obra que, en paraules de Carme Clusellas, va ser concebuda per «exaltar a través de les imatges esculpides i pintades els dos sants patrons de la ciutat, Sant Narcís i Sant Feliu, a més d´explicar el martiri i mort de Sant Feliu, el primer màrtir de Girona, i exaltar també la fe cristiana».

En l´execució del retaule de sant Feliu hi van treballar diferents artífexs: Joan Dartrica (1504) va fer-ne l´obra de fusta i la talla decorativa o traceria; la imatgeria es va encarregar a Joan d´Aragó (1505), Pere Coll i Pedro Robredo (1507); i el daurat i la pintura van ser executats per Pere de Fontaines (1515) i Joan de Burgunya (1518), que va finalitzar l´obra el 1520.