01 de novembre de 2018
01.11.2018
Diari de Girona

Korsunovas torna al Temporada Alta amb una crítica a la degradació de les tradicions

El director lituà mostra amb «Vestuvés» algunes perversions de la societat actual i diu que el festival és per a ell un «impuls creatiu»

01.11.2018 | 01:04
Korsunovas torna al Temporada Alta amb una crítica a la degradació de les tradicions

El director lituà Oskaras Korsunovas torna un any més al festival Temporada Alta per estrenar a l'Estat el seu espectacle Vestuvés (Casament), una obra «vital» però que amaga molta crítica social respecte a la pèrdua de l'essència de celebracions tradicionals com un casament. Serà aquesta nit, en dues funcions al teatre el Canal de Salt, en un Temporada Alta que per al director lituà representa un «impuls creatiu» i un incentiu davant d'un públic «molt fidel».

«És molt greu que les essències d'aquestes festes, que són clau, hagin desaparegut. Volem assenyalar que les coses sacres igualment importen», va dir ahir, en l'acte de presentació de la nova obra celebrat a Barcelona. Aspectes com el materialisme han «degradat» festes tradicionals com casaments o funerals, un fet que l'obra versiona a partir del text del prestigiós dramaturg alemany Bertolt Brecht El casament dels petits burgesos.

Vestuvés (Casament), de la companyia OKT Vilnius City Theatre, es basa en un dels primers textos de Bertolt Brecht (1898-1956), on es tracta la doble moral de la societat. En la versió de Korsunovas (Vilnius, 1969), l'argument gira al voltant de la pèrdua de la virginitat de la núvia abans de casar-se.

Però segons explica el mateix autor, no només es fixen en aquesta moral i «castedat hipòcrites», sinó en la degradació de les tradicions i en la deformació «absurda» de «celebracions» clàssiques. Silencis incòmodes al voltant d'una taula de convidats que no es coneixen, però que «han de suportar la festa». Però acaben parlant de temes quotidians com Ikea, Di Caprio, Coelho o el teatre lituà.

L'obra canvia en cada representació, ja que hi inclouen la improvisació a partir de les últimes notícies socials o polítiques, de manera que el text es va desenvolupant de diferents formes. «Ens atenem a l'estructura de Brecht però incloent les notícies de quotidianitat de la vida lituana o de la societat que visitem amb l'espectacle», ha explicat.

És per això que deixa la porta oberta a que en la representació al Temporada Alta puguin aparèixer temes actuals de la societat catalana. «Per a nosaltres són nous descobriments», ha dit Korsunovas. Tot i que el director ha assegurat que les quotidianitats, els aspectes arquetípics, són comuns en diferents societats.

Per al director es tracta d'una comèdia «meravellosa» que fa que un mateix i les persones que estimes «es vegin davant d'un mirall». «Aquí, si no ens podem riure de nosaltres mateixos, com a mínim ens podrem riure d'un veí», va assegurar Korsunovas.

Un clàssic del festival

Una constant del director lituà és representar els clàssics com obres contemporànies, ressaltant els elements que identifiquen l'època actual, però també tractar obres contemporànies com si tinguessin un sentit universal i intemporal, és a dir, com un clàssic. Per això, a partir del clàssic text de Bertolt Brecht, que posava en qüestió la moral dels que viuen a la ciutat, Korsunovas tracta aquesta perversió «a través de la societat d'ara».

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona