La Fundació Mascort de Torroella de Montgrí va inaugurar dissabte l'exposició Vides privades. Històries Compartides. El fons fotogràfic de la família Mascort (1860-1960). Es tracta d'un recull de més de 180 imatges (originals i reproduccions) que formen part del llegat familiar, que actualment compta amb més de 2.500 documents.

La mostra, que es podrà veure a Torroella de Montgrí fins al 22 d'abril amb accés gratuït, repassa al llarg de cent anys la història de la fotografia, els costums i els valors de la societat durant diferents èpoques. A més, la fundació posa a disposició del públic un catàleg en línia que facilitarà la consulta de l'arxiu fotogràfic familiar, que s'anirà ampliant progressivament amb la resta d'imatges que integren el fons així com d'altres fons de la col·lecció.

Cent anys d'història a través de fotografies familiars dels Mascort és el que es pot veure a la seu de la Fundació Mascort.

La comissària de l'exposició i autora del catàleg, Marta Grassot, planteja un recorregut per la història de la fotografia a partir del fons familiar. En ell, mostra l'evolució dels procediments i formats més antics, la majoria en bon estat de conservació.

Destaca, per exemple, una albúmina colorida de 1862, dos ferrotips de finals del segle XIX i principis del XX i un gran nombre de plaques de vidre estereoscòpiques datades del primer quart del segle XX. El fons també conserva una gran quantitat de targetes de visita, el primer format estàndard de suport paper conegut de la història de la fotografia.

També destaca la presència de fotògrafs professionals nacionals i internacionals de 23 procedències, l'obra dels quals va arribar per via familiar des dels Estats Units, Brasil, Cuba, Alemanya o França però també de Barcelona o Girona. Entre elles, hi ha Cohner, Langlois, Amoretty, Martínez de Hebert, Napoleon, Audouard, Esplugas, Esquirol o Masaguer.

A banda d'això, també compta amb una gran quantitat d'imatges i material amateur. Gràcies a l'interès d'alguns dels membres de la família, com el mateix Ramon Mascort (que va tenir la seva primera càmera als 6 anys), es poden veure històries familiars i l'evolució de la societat al llarg de diverses èpoques.

Entre les fotos exposades hi ha un «retrat d'estudi de la família Galibern de Rezende, datat de 1862 i d'autor desconegut; una imatge de José María Mascort Galibern al costat d'un amic (1910), també d'autor desconegut; un «retrat d'estudi d'un matrimoni de les famílies Mascort o Comas (1865), de Leopoldo Rovira Deloupy, de Barcelona, o Maria (Mari) Carbó Creixell a la terrassa de la Casa Galibern, cap al 1950.

Marta Gassot

Marta Grassot Radresa és historiadora de l'art, musicòloga i graduada superior d'arxius i gestió documental, i actualment està cursant el postgrau en difusió, gestió i conservació de fons fotogràfics.

L'any 2010 va participar activament en la publicació de l' Estudi de camp del patrimoni fotogràfic dels museus de la Xarxa Territorial de Museus de les Comarques de Girona, publicat pel Centre de la Imatge de la Diputació de Girona (INSPAI), i el 2013 va comissariar l'exposició que la Fundació Mascort va dedicar al fotògraf Valentí Fargnoli - Valentí Fargnoli (1885-1944). Fotografies de la Col·lecció Mascort (16 de novembre de 2013 - 11 de maig de 2014).

Des del 2012, és responsable del Centre de documentació de l'Orfeó Català, al Palau de la Música Catalana, des d'on ha comissariat nombroses exposicions i escrit diversos articles dedicats a les seves col·leccions.