Les referències a Rafael i al Renaixement són constants en les obres i el procés creatiu del geni surrealista, que en nombroses ocasions havia reivindicat la figura del pintor italià. Ara, el Museu Dalí de Figueres aprofundeix en aquesta influència amb l'exposició Dalí-Rafael, un somieig prolongat, amb motiu de la cessió temporal del quadre de l'artista renaixentista, Verge de la rosa, conservat al Museu del Prado.

L'exposició es va inaugurar ahir a la tarda i l'obra mestra es podrà contemplar a Figueres fins al 6 de gener, quan tornarà a Madrid.

La peça, pintada cap al 1517, s'exhibeix acompanyada d'un quadre de Dalí de la seva etapa místico-nuclear, L'ascensió de Santa Cecília (1955), que, juntament amb material inèdit del taller, permet entendre el procés de treball de Salvador Dalí.

Així, la Fundació Gala-Salvador Dalí fa realitat «un somni» del geni: exposar la seva obra al costat de la de Rafael. «Havia sigut un dels seus grans desitjos en vida», va explicar el president de la Fundació, Jordi Mercader.

L'exposició permet un «diàleg real» entre els dos artistes, segons ha explicat el director del Museu del Prado, Miguel Falomir. «En moltes ocasions s'intenten diàlegs impossibles però Dalí va donar en vida reiterades proves d'admiració cap al pintor i és absolutament legítim i necessari reunir-los», va dir durant la inauguració.

En el tractat de pintura 50 secrets màgics per pintar, en què s'adreça a l'aprenent de pintor, Dalí explica que el seu quadre haurà arribat a la perfecció de la bellesa quan se l'imagini «en el decurs d'un somieig prolongat, penjat en un museu al costat d'un dels seus rafaels preferits».

Així, la Fundació ha complert l'anhel de l'artista figuerenc. Dalí va ser un fort defensor de Rafael «en un moment en què es va discutir que fos un dels grans de la pintura», diu Falomir.

La tria de l'obra Verge de la rosa és per motius logístics i de conservació, però L'ascensió de Santa Cecília manté una estreta relació amb el pintor del Renaixement. «És una interpretació actual que fa Dalí seguint l'estil dels clàssics», va dir la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer. «Dalí necessita tornar als clàssics i reprodueix tot el cromatisme de Rafael», insisteix Aguer. És precisament aquesta relació la que permet exhibir les obres que aprofundeixen en el procés de creació.

Pintada al seu taller de Portlligat cap al 1955, forma part d'una sèrie d'obres en les quals el classicisme està molt present i en les quals Dalí es refereix, al mateix temps, a la física nuclear i a la discontinuïtat de la matèria.

Els dos quadres van acompanyats de tretze fotografies dels tallers de l'artista on apareixen làmines i llibres de Rafael. «Salvador Dalí estudiava Rafael per implantar-lo en la seva pintura», explica Aguer.

D'altra banda, el director del Museu del Prado va recordar la relació històrica que uneix el museu amb Figueres. Amb motiu de la Guerra Civil, el castell de Sant Ferran va ser clau per permetre l'evacuació de nombroses peces d'art. «Figueres és una ciutat amb una vinculació molt estreta amb el Prado», va insistir, no només per «l'amor extraordinari» que sentia Dalí per la institució, sinó per acollir valuoses peces per permetre'n la conservació.

Bicentenari del Prado

El préstec de l'obra de Rafael s'inscriu en la commemoració del bicentenari de la històrica pinacoteca, una iniciativa del Museu del Prado per la qual cedirà en préstec 12 obres d'especial rellevància arreu del territori espanyol. El 6 de gener la Verge de la rosa tornarà a Madrid, però la resta de l'exposició es mantindrà durant tot el 2019. No és habitual que el Prado presti peces d'aquesta rellevància artística.

D'altra banda, l'exposició es complementarà amb un programa d'activitats que es va encetar ahir amb el col·loqui del pintor Antonio López sobre Dalí i la Pintura i que segueix amb visites guiades i tallers de Nadal per a nens.