Els beneficis de l'hàbit de la lectura són ben coneguts. Els llibres ens guien, ens transformen, ens nodreixen. Només tenir-los a prop resulta beneficiós: créixer envoltat de llibres, sense que importi tant quants, millora els resultats acadèmics i les habilitats futures dels adolescents.

Ho demostra un estudi realitzat per Joanna Sikora, de la Universitat Nacional Australiana, i MP R Evans i Jonathan Kelley, de la Universitat de Nevada, que conclouen que créixer en una casa plena de llibres millora l'alfabetització, la capacitat aritmètica i les competències tecnològiques dels adolescents. Envoltar-de llibres no només facilita l'èxit professional, sinó que també ajuda a crear hàbits que milloraran la seva educació personal durant tota la vida.

L'estudi, publicat a la revista 'Social Science Research' a l'octubre de 2018, explica que els adults que van créixer amb molts llibres a la casa dels seus pares però no van accedir a l'educació superior tenen un nivell acadèmic-cultural igual d'alt que aquells que van obtenir un títol universitari però van tenir al seu abast menys llibres durant l'adolescència.

Les xifres van ser extretes d'un grup de 160 mil persones d'entre 23 i 26 anys de més de 31 països, i mostren a més que els adults enquestats de països escandinaus i algunes societats post-comunistes són aquells que recorden tenir les biblioteques més grans a la casa dels seus pares. Per fer-se una idea, a Espanya la xifra mitjana de llibres a les biblioteques de casa és de 152, mentre que a Noruega, al capdavant, és de 212, ia Turquia, en darrer lloc, és de 62.

Sikora apunta en l'article que, en una societat que avança amb rapidesa en el tecnològic, que fa servir cada vegada més els 'e-book' a l'hora de la lectura, aquesta tècnica de mesura quedarà aviat obsoleta. En el futur, s'han de tenir en compte, a més de llibres físics i digitals, els audiollibres.