21 de abril de 2019
21.04.2019
Diari de Girona

Un documental redescobreix el fotoperiodista musical Horacio Seguí

20.04.2019 | 23:52
Un documental redescobreix el fotoperiodista musical Horacio Seguí

Horacio Seguí (Barcelona, 1930) va ser un dels primers fotoperiodistes musicals d'Esoanya, tot i que és més conegut per la seva trajectòria posterior com a fotògraf esportiu. Un documental dirigit per Berta Cotrina (1997) vol redescobrir ara aquella primera faceta professional de Seguí i, a través del seu arxiu i memòria, mirar de respondre què va significar el fotoperiodisme musical en la revolució juvenil de l'Espanya de la dècada dels seixanta.

Titulat El gran arxiu de la música dels anys 60, el film s'està rodant a Barcelona, després d'haver recaptat 4.000 euros a través d'una campanya de micromecenatge. Aquest serà el primer llargmetratge de Cotrina, qui diu que des que va conèixer el fotògraf va tenir clar l'interès de «potenciar» la seva història i recuperar la memòria d'aquells anys d'agitació cultural.

Aquest és un projecte de Berta Cotrina i les seves companyes de Belona Films amb El gran arxiu de la música dels anys 60, un documental el rodatge del qual ja ha començat i que, de fet, sorgeix del Treball de Final de Grau de la directora, que cursa quart de Comunicació Audiovisual a la UB en paral·lel a un postgrau de Guió.


Massiel, The Beatles o Serrat

Seguí va ser un dels primers i més prolífics fotoperiodistes musicals de l'Estat, i això que va arribar a la fotografia de manera accidental després d'abandonar la feina que tenia al Banc Hispano Americano. Tot i que després es dedicaria més intensament a la fotografia esportiva, durant una primera etapa s'especialitzà en fotografia musical, cobrint festivals de l'època com San Remo, Mediterráneo o Eurovisión. Seves són les fotografies de Massiel entonant el La la la que guanyaria aquella edició del concurs a Londres, el 1968. En el seu extens arxiu fotogràfic s'hi troben retrats d'estrelles com The Beatles, Núria Feliu, el Dúo Dinámico o Joan Manuel Serrat, entre molts altres.

«Mai ens preguntem qui tira les fotografies. Però potenciar algú que s'ha encarregat de guardar moments de la nostra història és molt interessant», raona Berta Cotrina, que l'any passat ja va estrenar en el marc de la universitat el mig metratge BiDes sobre el món de les biblioteques, un film finalista en dos festivals: Versió Original en Català (VOC), en la categoria de documental, i Bibliocurts. «L'horacio és la personificació d'aquell ofici en aquell moment», respon la directora quan se li pregunta perquè es van fixar en la figura d'aquest fotoperiodista. «Llavors ell anava d'un concert a l'altre, ens va cridar molt l'atenció el seu àlbum (fotogràfic)», confessa Cotrina sobre la conveniència de parlar «d'aquell moment de la seva mà».

Però el seu projecte no és exactament una biografia de Seguí, sinó que el fotògraf és un «vehicle» i testimoni privilegiat per explicar «com van succeir les coses» en aquells anys. Les fotografies, explica, van tenir un pes decisiu en introduir la modernitat a la societat espanyola, ja que no hi havia altra manera (a banda de la presencial) d'assabentar-se de les noves tendències, no només musicals sinó estètiques.

«L'Horacio n'està encantat», diu la directora sobre l'interès del protagonista del seu documental pel projecte. Hores d'ara ja s'ha enregistrat una entrevista en profunditat amb el fotògraf, i el pla de rodatge és intens a l'abril però no acabarà fins abans de l'estiu. En paral·lel, l'equip treballa per trobar algú interessat a coproduir o exhibir el llargmetratge.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona

 
 

L'últim El més llegit