El director el Teatre Nacional de Catalunya (TNC), Xavier Albertí, proposa «redescobrir els actes sacramentals amb una mirada contemporània» a El gran mercado del mundo, obra en què Calderón de la Barca «va anticipar la imposició de les doctrines del mercat, molt abans que el capitalisme es tornés religió».

Albertí porta aquesta obra del segle XVII als nostres dies «des del respecte escrupolós al text i una síntesi escènica allunyada de l'obscurantisme on ha estat encasellada», va explicar ahir durant la presentació de l'espectacle.

De fet, el director lloretenc es col·loca a l'altre extrem i situa l'obra en una colorista fira d'atraccions, on sona «música clàssica, però també cuplets i ritmes cabareters nascuts al Paral·lel barceloní». «Crec que tenim la responsabilitat de posar en valor els actes sacramentals, reivindicar la seva riquesa filosòfica i treure'ls de l'espessa boira amb fragància eucarística en la qual han estat amagats», va dir Albertí.

El gran mercado del mundo, que es podrà veure a la Sala Gran del TNC del 15 de maig al 22 de juny, és una ambiciosa coproducció del teatre públic català i de la Compañía Nacional de Teatro Clásico (CNTC), que compta amb un equip format per 14 actors amb trajectòries molt diferents, des dels intèrprets especialitzats en el Segle d'Or espanyol fins als forjats en el cabaret, la dansa o la música clàssica.

Així, per exemple, el contratenor Jordi Domènech dona vida al personatge de l'Heretgia i el ballarí Roberto G. Alonso és la Lascívia, a més d'assessor de moviment.

«Tots els intèrprets ballen molt bé», va dir G. Alonso, que no va voler revelar més detalls però va donar a entendre que l'obra té més ball i música del que és habitual en els muntatges tradicionals dels actes sacramentals.

Albertí s'ha inspirat en la Commedia dell'arte i el cabaret perquè entén els actes sacramentals «com una gran festa teatral dirigida a un espectre amplíssim de la societat, com la tragèdia grega o les revises musicals del Paral·lel barceloní o de la Gran Via madrilenya».