El banyolí Albert Serra ha tingut una bona acollida a Canes en l'estrena mundial de la seva nova pel·lícula Liberté. Programada a Un certain regard, la principal secció paral·lela del certamen, Liberté ha estat rebuda amb aplaudiments.
La pel·lícula ha estat presentada per Thierry Fremaux, el delegat general i home fort del Festival, amb Albert Serra encapçalant un llarg equip artístic i tècnic que l'ha acompanyat a Canes. A la projecció, feta al Théatre Claude Debussy, la segona sala amb més capacitat del Festival, i que estava plena a vessar, també hi ha assistit el Ministre de Cultura del govern espanyol, José Guirao, i la directora de l'ICAA, Beatriz Navas.
Thierry Fremaux ha presentat Albert Serra com un cineasta radical, i ha qualificat la pel·lícula en la seva introducció com a «magistral». És la segona vegada que l'equip que dirigeix Fremaux selecciona un film del director de Banyoles, després de La mort de Lluís XIV el 2016.
A més, Serra havia estat present dues vegades a la Quinzena de Realitzadors, una altra secció paral·lela del festival, amb Honor de cavalleria i El cant dels ocells. En el seu parlament, aquest dissabte, Albert Serra ha agraït la selecció de Liberté i ha lloat el públic de Canes al que ha qualificat com «el millor públic del món». També ha definit la seva pel·lícula com a «molt difícil». A més, ha agraït el suport dels governs espanyol i català en la producció i finançament del film.
Liberté està ambientada l'any 1774, en els anys previs a la Revolució Francesa. Transcorre íntegrament en una sola nit, quan un grup de llibertins expulsats de la puritana cort de Lluís XVI, es refugia en un bosc -entre Postdam i Berlin- per intentar convèncer el Duc de Walchen d'exportar el llibertinatge a Alemanya i també per desfermar les seves passions i instints més obscurs.
La pel·lícula de Serra és d'una gran perfecció formal, amb una precisió en l'enquadrament i la il·luminació extraordinaris. El director banyolí retrata de manera molt gràfica -amb imatges molt explícites dels jocs sexuals dels protagonistes- la depravació moral i la decadència d'aquest grup d'aristòcrates, decebuts de les corrents racionalistes i que troben en el llibertinatge portat a l'extrem un antídot contra el seu desencant vital. Amb Liberté, Serra aconsegueix transmetre a la perfecció aquest ambient malatís i depravat, d'extrema buidor existencial.
Triomfa Almodóvar
A la secció oficial competitiva, la crítica internacional ha rebut de forma excel·lent l'últim film de Pedro Almodóvar Dolor y gloria. En els rànquings que publiquen les revistes especialitzades com Screen o Le film français, la pel·lícula del director manxec és la més ben puntuada amb una gran diferència sobre els altres títols ja projectats a la secció oficial.
Tot i que encara queden sis dies de competició, Almodóvar es confirma com un dels grans favorits a guanyar el festival, tot i que en la roda de premsa que ha ofert aquest dissabte ha assegurat no tenir cap obsessió per guanyar la Palma d'Or, un dels pocs premis internacionals que no ha guanyat mai.