18 de juny de 2019
18.06.2019
Diari de Girona

El castell de Púbol explora la relació entre Dalí i Gala a través de la imatge

La mostra temporal, que es podrà veure fins al gener de l'any que ve, ressegueix a través d'una seixantena de fotografies, cinc de les quals inèdites fins ara, el «diàleg» entre el geni empordanès i la seva musa abans i després de conèixer-se

18.06.2019 | 00:13
El castell de Púbol explora la relació entre Dalí i Gala a través de la imatge

El castell de Púbol acull des d'avui Gala/Dalí: imatge i mirall, una exposició que consta d'una seixantena de fotografies, cinc de les quals inèdites fins a la data, que exploren la relació entre Salvador Dalí i Gala. La mostra, que es podrà veure fins al 6 de gener de l'any vinent, ressegueix la vida del geni i de la seva musa abans i després de l'estiu de l'any 1929, quan va tenir lloc la trobada que va unir les seves vides.

La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, assegura que ha suposat una important tasca documental per seleccionar les imatges d'entre un fons de prop de 17.000 fotografies. «Ens dona una òptica diferent de la relació entre els dos basada en correspondències i diàlegs», detalla Aguer.

Per a l'exposició temporal s'han seleccionat 60 fotografies del fons de prop de 17.000 que té la fundació. Cinc d'elles són inèdites i exploren el vincle d'abans i després de l'estiu del 1929, el moment en què va tenir lloc la trobada a Cadaqués que va marcar les seves vides per sempre. Gala/Dalí: imatge i mirall busca «repensar» i «qüestionar» la percepció de Gala i el pintor a través de la imatge, plegada de complicitats i correspondències, fins i tot, abans que es coneguessin.

L'exposició, dividida en quatre parts, comença amb els records de la infància del geni del surrealisme. A la seva autobiografia, La vida secreta de Salvador Dalí, el pintor afirmava que en el transcurs de la seva vida s'havia repetit la mateixa imatge d'una figura femenina. Una imatge que, finalment, es correspondrà amb la seva musa i col·laboradora. Dalí hi somia, així, fins i tot abans de conèixer-la. Per això, la selecció de fotografies de retrats d'infantesa i joventut mostren analogies entre els dos, fruit de les convencions del gènere fotogràfic i de l'època.

La segona part de la mostra, que s'anomena el Ball Oníric, se centra en el final dels anys 20, quan la trajectòria artística i vital de Dalí s'enfoca cap al surrealisme. El mite de Narcís posa la mirada en l'entrada en escena de Gala. En aquell moment, es «trenca» el mirall Dalí-Narcís que havia caracteritzat el geni i, a partir d'ara, «s'emmiralla» en Gala. La darrera part se centra en els autoretrats i les sobreimpressions de la parella, creades inicialment per atzar i després per voluntat pròpia.

Entre les imatges inèdites que s'han recuperat del fons i algunes d'elles recentment adquirides, n'hi ha una de Gala a Arosa, Suïssa, l'any 1929, que sospiten que hauria servit de base per a un dels quadres de l'artista.

La directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, assegura que ha suposat una important feina documental de selecció i que l'exposició explora una vessant desconeguda entre els dos personatges. «Mostra com els mirem amb un discurs no tan habitual perquè veurem que parlen i s'interroguen ja abans del 29 perquè hi ha imatges poètiques d'abans on ja dialoguen», assegura.

Un catàleg per a l'ocasió

Aquesta nova exposició està comissariada per Rosa M. Maurell i Bea Crespo. Per a l'ocasió també s'ha editat una publicació dedicada a la mostra que inclou textos d'Aguer. El catàleg es publicarà en línia en quatre idiomes (català, castellà, anglès i francès) i es podrà descarregar gratuïtament a través del web de la fundació.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook

Cartellera a Girona

Tots els cinemes de Girona

Tots els cinemes de Girona

Consulta la cartellera a Girona, Salt, Olot, Ripoll, Platja d'Aro i Salt. Tot el cinema de Girona