L'escultor català Jaume Plensa, el creador amb més projecció internacional, va presentar dilluns una vintena de les seves obres mestres a Moscou en el marc de la seva primera exposició individual en aquest país amb la qual l'artista evoca els inicis de la seva prolífica carrera en l'art.

«Estic ensenyant peces que són l'inici de moltes coses, és a dir, hem escollit les peces potser més conceptuals de la meva feina, que després han generat famílies d'obres que al llarg d'aquests anys he anat desenvolupant», va dir Plensa abans de la inauguració de la mostra al Museu d'Art Contemporani de Moscou (Mmoma).

L'exposició, que recull vint escultures i instal·lacions de l'artista barceloní, arriba a Moscou després de ser presentada al Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA). L'ambaixador espanyol a Moscou, Fernando Valderrama, va remarcar que l'exposició al Mmoma crida «no només a la vista i als sentits, sinó també al pensament i a la reflexió».

Entre les obres exposades hi ha en particular Glückauf?, una cortina de ferro amb la Declaració Universal dels Drets Humanes i Silence, una sèrie de grans caps femenins esculpits en fusta.

Plensa també exposa a la capital russa Grünewald, un treball que homenatja el famós pintor alemany i que ha estat exposat fins ara únicament a Tòquio i al Macba.

A més, «la primera peça que veiem és un gran signe d'interrogació, però no és només això, sinó que és un motllo amb el qual fabricar noves preguntes», va assenyalar al seu torn el comissari de la mostra i director del Macba, Ferran Barenbilt, en referència a Firenze II, una escultura de ferro i alumini que rep el públic.

Encara que en realitat el que realment obre l'exposició és una fotografia a escala real de l'estudi de Plensa per «entrar en la ment de l'artista» abans fins i tot d'iniciar el recorregut.

L'exposició Jaume Plensa arriba a Moscou després de ser presentada al MACBA, però, amb alguns canvis importants.

Preguntat sobre la seva font d'inspiració, diu que aquesta s'alimenta de la vida «normal» i «quotidiana». «Per a mi l'èxit és quan pots transformar el normal en extraordinari. La quotidianitat en sublim. L'humà en diví. Jo crec que l'ésser humà és extraordinari i qualsevol gest i moviment que fem en la nostra vida quotidiana, és una informació preciosa i un material de treball extraordinari».

D'altra banda, la Generalitat ha concedit el Guardó Pau Casals a Plensa per la projecció internacional de la cultura catalana.