L'estudi olotí Unparelld'arquitectes participa en la prestigiosa Biennal d'Arquitectura de Sao Paulo, que se celebra aquests dies. La instal·lació del despatx format per Eduard Callís i Guillem Moliner recrea l'edifici de serveis de la ciutat esportiva del Morrot, a Olot, i és l'única representació catalana d'una cita que enguany se centra en la quotidianitat. El projecte olotí és un dels quaranta que es mostren a la Biennal, escollits per l'organitzció entre 760 propostes d'una quarantena de països diferents.

La intervenció Àgora, escenografia tèxtil, que estarà exposada al Centre Cultural Sao Paulo fins al desembre, consisteix en un mural que dibuixa, amb més de 1.500 imatges, una de les façanes de la ciutat esportiva del Morrot, una obra que ja va ser premiada a la darrera Biennal Espanyola d'Arquitectura i Urbanisme de l'any 2018.

Amb aquest format es posa de manifest l'aspecte principal del projecte: una plaça sorgida de la divisió de l'edifici previst inicialment en dos pavellons i que s'ha convertit en «un nexe, un espai que potencia la socialització en un entorn que és un polígon industrial», explica l'arquitecte Eduard Callís.

Aquesta plaça quadrada entre dos pavellons que són bessons però no totalment iguals la defineixen dos fronts porxats i és oberta als camps de futbol, funcionant com a escenografia al servei de l'activitat quotidiana entorn de la comunitat de l'esport base.

L'altra característica del projecte que va interessar al comitè de la Biennal és el material, ja que l'edifici està fet amb blocs de formigó, «un material econòmic i que té la bellesa de la imperfecció de la construcció manual», destaca Callís.

De fet, la naturalesa tèxtil del mural ideat per a la mostra brasilera pretén imitar aquests blocs de formigó a partir de l'acumulació d'imatges, entre les quals hi ha plànols i fotografies del procés de construcció i de l'edifici. «Vist a una certa distància la individualitat es dilueix, i pren presència el dibuix de la façana principal del pavelló de vestidors», expliquen des de l'estudi olotí.

Callís, que juntament amb Moliner va ser al Brasil la setmana passada pel muntatge de la instal·lació, assenyala que és la primera vegada que el despatx garrotxí participa en la cita que organitza des de 1973 l'Institut d'Arquitectes de Brasil - Departament de Sao Paulo (IABsp), i que es van presentar a la convocatòria atrets pel lema d'aquesta edició, Todo dia, centrat en la relació entre l'arquitectura, l'espai i la quotidianitat.

La seva participació a la Biennal ha comptat amb el suport de l'Institut Ramon Llull i d'Acción Cultural Española (AC/E).