L'Institut Moll, centre de recerca especialitzat en pintura flamenca creat per Prensa Ibérica, va presentar ahir a la residència oficial de l'ambaixada d'Espanya a Bèlgica, Jacob Jordaens and Spain, la nova edició en anglès del llibre que el professor Matías Díaz Padrón va presentar l'any 2018 al Museu del Prado de MadridJacob Jordaens and Spain.

L'acte de presentació, organitzat en col·laboració amb l'ambaixada d'Espanya a Bèlgica, va ser presidit per l'ambaixadora Beatriz Larrotcha, va comptar amb la presència d'Arantxa Moll, consellera de Prensa Ibérica Media i responsable de l'Institut Moll, i va reunir nombroses i destacades personalitats del món de l'art, la universitat, el turisme, i la cultura. Entre elles, Arnout Balis, especialista de referència en la matèria, que va destacar la valuosa aportació de Díaz Padrón a l'estudi de la pintura flamenca.

L'obra, que és fruit d'anys d'investigació, recopila i analitza tot el que es coneix de la presència i llegat a Espanya del gran mestre barroc.

Jacob Jordaens and Spain constitueix un estudi rigorós sobre l'últim gran mestre del segle XVII als Països Baixos, els seus vincles amb Espanya, els treballs que va realitzar al nostre país i la influència posterior que va exercir sobre els pintors espanyols. Jordaens va ser, al costat de Van Dyck, un dels col·laboradors i seguidors més destacats de Rubens. Van ser «els tres grans mestres dels Països Baixos dels Àustries. Rubens mor el 1640, Van Dyck, l'any següent, i Jordaens, el 1678, gairebé quaranta anys més tard. Jordaens és, des de mitjan segle XVII, la personalitat estel·lar tant en la pintura com en el tapís», va destacar el professor Díaz Padrón.

«Aquelles masses desbordant els primers plans, òrfenes d'ornaments, d'esquena a la bellesa ideal i rabiosament realistes, van arribar a eclipsar tant els deliris de color i divinal imaginació de Rubens com l'exquisida distinció de Van Dyck», va assenyalar Díaz Padrón en relació amb la tasca que Jordaens va realitzar en els Arcs del Triomf a l'entrada del Cardenal-Infant a Anvers, en l'ambiciós projecte de la Torre de la Parada i al Saló dels Miralls de l'Alcàsser de Madrid, així com en diverses catedrals i esglésies d'Andalusia.

Jordaens, consagrat com un dels màxims exponents de la pintura flamenca, va triomfar en la seva època i van ser nombrosos els mecenes que li van encarregar treballs. Va brillar com a pintor de teles, però va ser també un notable retratista i un excel·lent dissenyador de tapissos.

De fet, el llibre que el centre d'investigació espanyol va presentar ahir a Brussel·les aprofundeix també en l'estudi dels nombrosos dissenys i sèries de tapissos realitzats a Espanya per l'artista, que van destacar per la seva extraordinària qualitat i van gaudir de gran popularitat. L'obra inclou un complet catàleg de pintures i gravats en una edició molt acurada.

Ana Diéguez Rodríguez, directora de l'Institut Moll, va elogiar el rigor de l'obra presentada i va recordar que aquest llibre tanca el cercle de grans projectes editorials liderats pel centre que dirigeix sobre la relació amb Espanya que van establir els tres grans mestres de la pintura flamenca. Aquesta tasca d'investigació «va començar el 1995 amb la monumental obra de Matías Díaz Padrón sobre El Siglo de Rubens en el Museo del Prado, i va continuar el 2012 amb l'obra Van Dyck en España», va assenyalar.