La pau de l'aigua trencada per la capbussada d'un home que hi genera un esclat de bombolles i so és l'element central d' Ascension, una de les obres més emblemàtiques d'un dels pioners del videoart, el nord-americà Bill Viola. L'obra, que recull els grans temes de la seva trajectòria, com el paisatge aquàtic, la transformació i l'espiritualitat, es podrà veure fins al gener al Bòlit_LaRambla en el marc de la Ruta Bill Viola, amb obres exposades a diferents espais de Catalunya i una exposició monogràfica de l'artista a La Pedrera-Casa Milà de Barcelona, impulsada per la Fundació Catalunya La Pedrera.

No és la primera vegada que Viola exposa a Girona, ja que fa una dècada l'artista va exhibir The Messsenger al Bòlit_StNicolau coincidint amb el festival de Músiques Religioses i del Món. «El moment i l'espai van ser els adequats, l'obra encaixava a la perfecció a la capella», recordava ahir la dona i col·laboradora de l'artista, Kira Perov.

Aquesta vegada s'ha escollit un altre espai del centre d'art contemporani Bòlit, la sala Fidel Aguilar de la Rambla, que s'ha convertit en un gran cub negre per acollir la videocreació, creada l'any 2000 i que, segons un dels comissaris de la mostra, Víctor García de Gomar, «sintetitza» l'obra de Viola, per l'aigua, l'espiritualitat que transmeten els braços en creu de la persona i la impossibilitat de discernir si és un ascens o un descens a les profunditats.

«És un gran generador d'experiències íntimes però universals», explicava García de Gomar sobre la seqüència filmada en slowmotion per materialitzar-se en una peça audiovisual de deu minuts de durada.

«Quan mires una cosa molt de temps és quan la seva essència es torna visible», explicava Perov, assenyalant que l'aigua és present en tota la seva obra, perquè entronca amb elements com el baptisme o la renovació.

L'origen de l'obsessió de Viola per l'aigua és en la seva infància, quan va estar a punt de morir ofegat en caure d'una barca. «Constantment recrea aquella realitat hipnòtica», va detallar el comissari de la mostra.

La ruta Bill Viola

La directora del Bòlit, Carme Sais, va subratllar la importància que l'obra d'un dels màxims representants de la videocreació hagi tornat a la ciutat, aquesta vegada coincidint amb una iniciativa de la Fundació la Pedrera que ha irradiat en diferents punts del territori. La mostra de la casa Milà consta d'una quarantena de les obres més icòniques de l'artista mentre que una vintena més es poden veure en altres espais, com el Liceu o el Palau de la Música.

I és que el 2009 Bill Viola va visitar diversos punts del país, entre ells Girona, després de rebre el Premi Catalunya. I ara, deu anys més tard, ha decidit complementar la mostra monogràfica Bill Viola. Miralls de l'invisible que es pot visitar a la Pedrera repartint obres en altres espais que l'han atret pel patrimoni que tenen o l'espiritualitat que desprenen, com Girona, el Museu de Montserrat, l'Episcopal de Vic i a la Fundació Sorigué de Balaguer.

El regidor de Cultura de Girona, Carles Ribas, va destacar durant la inauguració de la mostra que aquest treball en xarxa és «una mostra més que el territori suma».