El festival de Peralada no se celebrarà aquest estiu a causa del coronavirus. Amb la voluntat de posar «per davant de tot la seguretat i la salut dels treballadors, el públic i els artistes» i davant la incertesa actual, que fa impossible aventurar com serà la mobilitat i la limitació de les concentracions de persones en els mesos que venen, l'organització no veu viable tirar endavant el certamen, que havia d'arrencar el 2 de juliol amb la companyia de dansa Houston Ballet. De fet, els nord-americans, que havien previst un doblet per a inaugurar el festival, ja van cancel·lar fa uns dies la gira europea amb què celebraven el seu mig segle sobre els escenaris i que culminava a l'Empordà.

Peralada és el primer gran festival d'estiu a la Costa Brava a caure, però tot fa pensar que no serà l'únic. Els motius que exposa l'organització, com les incògnites que hi ha ara mateix sobre la taula pel que fa als vols internacionals que permetin l'arribada d'artistes i espectadors, la limitació del nombre d'assistents o les dificultats per desenvolupar amb normalitat les actuacions, els poden subscriure la majoria de cites culturals previstes els pròxims mesos i auguren un futur en blanc per al sector, que fa setmanes que demana a les administracions un calendari clar per prendre decisions.

«La cancel·lació d'altres festivals homòlegs al nostre a tot Europea i les dificultats per gestionar des de la incertesa els aforaments, la seguretat a l'escenari, el moviment d'artistes, els assajos, no saber si les fases de desconfinament aniran endavant o endarrere» han sigut claus per a renunciar a l'edició d'enguany, assenyala el director del festival, Oriol Aguilà, que remarca que s'ha actuat «amb responsabilitat».

«Prop del 40% dels espectadors de lírica són d'altres països i venen per vacances, pel que no podíem ajornar-ho a un altre moment de l'any», assenyala Aguilà.

Tot i haver estudiat «a fons» les mesures anunciades per les autoritats i «totes les alternatives possibles» abans de prendre una decisió en ferm, «el marge de maniobra era molt limitat en un festival amb el perfil de Peralada», explica Aguilà.

I és que la cita, amb un cartell marcat per les estrenes, ho tenia difícil. «Les noves produccions requereixen unes sis setmanes d'assaig, a més del temps per confeccionar vestuaris i escenografies.... en l'àmbit de producció i tècnic, el temps que s'ha perdut no es podia recuperar», reconeix.

En aquest sentit, una de les apostes destacades d'enguany era l'estrena, el 5 i 7 d'agost, d'una nova producció operística amb la marca del festival, l'òpera Aida de Verdi sota la mirada escènica de Paco Azorín que ara el festival vol recuperar en futures edicions conservant-ne, en la mesura del possible, el repartiment.

Respecte a la possibilitat de reprogramar els espectacles previstos aquest juliol i agost de cara al 2021, «tot i que la programació d'òpera i dansa es treballa a dos o tres anys vista i el 2021 i 2022 estant molt avançats», intentaran recuperar «el màxim que es pugui» en els anys vinents, «reconstruint el que s'ha deixat de fer».

De fet, el festival no havia anunciat encara el seu cartell complet -s'havia de presentar el 24 de març, però es va ajornar per la declaració de l'estat d'alarma-, però sí que havia avançat una part de la programació. L'import de les entrades ja adquirides s'han començat a retornar aquest dimecres.

Per mantenir el contacte amb el públic en aquest estiu atípic, el festival estudia tirar endavant una programació en streaming