Com han fet els últims dies festivals "amics" d'òpera i dansa com Verona, Glyndebourne o Aix-en-Provence, Peralada s'ha vist abocat a la cancel·lació de la cita que s'havia de celebrar del 2 de juliol al 15 d'agost. "Es feia molt difícil poder aixecar el teló, som una cita internacional i hi ha molta incertesa", ha dit en declaracions a l'ACN el director del certamen, Oriol Aguilà. Cancel·lar produccions pròpies tan esperades com 'Aida', dirigida per Paco Azorín, és "molt frustrant", assegura, així com "imaginar Europa a l'estiu sense música ni festivals". El certamen vol estar "viu" aquest estiu "atípic" amb una programació online des del castell, que desitgen que pugui tenir alguns espectadors. "Estem a l'espera", diu el director.

I és que "un artista dalt d'un escenari sense públic, és una sensació molt trista", opina el director de Peralada. Per això, si les mesures ho permeten, obren la porta a aquesta possibilitat. "En la mesura del possible que ens pugui acompanyar públic, no hi hauria res que volguéssim més al món", assenyala Aguilà.

L'alternativa a aquest estiu "atípic" seran espectacles que es faran en streaming des dels espais medievals i els jardins de Peralada, amb artistes "de casa", i una programació que comencen a dissenyar des d'ara.

El més important era "garantir la seguretat i salut del públic, dels artistes i de l'equip". "Muntar un festival és tota una família i tota una organització, i preservar la seguretat és el que ha pesat, essencialment", explica després de l'anunci de cancel·lació.

Molts festivals homòlegs "han caigut", així com gires internacionals, i per tant al cartell de Peralada ja li faltaven part dels continguts previstos. Un dels esculls principals és la mobilitat, ja que es tracta d'un festival de caràcter molt internacional (amb un 40% de procedència estrangera en la programació operística). "Hi ha molta incertesa, de si es podrà viatjar, creuar fronteres, agafar vols", detalla.

"El públic de Peralada veurà 'Aida''

Haurà de ser més tard de l'esperat, però el públic del festival podrà veure l'òpera de Verdi 'Aida' "les properes edicions". "Estem intentant veure com el repartiment que teníem previst troba un moment en el calendari futur per tornar a coincidir", assegura.

La producció suposava el debut absolut de Piotr Beczala com a Radamès, sota la direcció escènica de Paco Azorín. "L'havien batejat com la producció més esperada de l'any, sobretot perquè havíem aconseguit concentrar un repartiment extraordinari", explica el responsable del certamen.

Si bé hi ha espectacles que estaven molt lligats a gires internacionals, així com estrenes, que no es podran recuperar, n'hi ha d'altres en què Peralada treballa per poder gaudir en els propers anys, com és el cas d''Aida'.

· Consulta tota la informació relacionada amb el coronavirus