En ple degoteig de cancel·lacions de grans cites musicals de l'estiu, els festivals ja han fet arribar al Ministeri de Consum la petició que s'ampliï el termini de devolució de les entrades. Ho fan, segons l'Associació de Festivals de Música (FMA) de l'Estat, en benefici mutu: per garantir la liquiditat -el retorn efectiu dels diners- i donar marge a «construir» una nova oferta amb què retenir els compradors. La demanda xoca amb el parer d'associacions com FACUA -que titlla de «concessió enorme» anar més enllà dels 60 dies arbitrats excepcionalment per l'estat d'alarma-, però no amb entitats públiques com l'Agència Catalana del Consum, que de fet insta l'Estat a autoritzar el bescanvi d'entrades per vals fins al 2022.

El Reial Decret 11/ 2020 del govern espanyol, del 31 de març, va regular un nou procediment per fer reclamacions en qualsevol sector o activitat, inclosa la cultural. Extraordinàriament, i a partir del moment en què s'aixequi l'estat d'alarma, el període s'allarga fins als dos mesos i mig. Per a molts festivals, però, aquesta ampliació de la norma no és «raonable» ni adequada a la seva activitat, segons manifesta la presidenta de la FMA, Patricia Gabeiras.

El pes en el pressupost dels ingressos provinents de la venda d'entrades varia en funció del festival, però generalment és la base d'un sector poc «capitalitzat», apunta el director de l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), Miquel Curanta. Per això el gestor no veu «difícil d'imaginar» que si alguna d'aquestes grans cites hagués de fer front al retorn concentrat de totes les entrades «amb molta seguretat podria fer fallida». Tant és així que la FMA ja ha traslladat al Ministre de Consum, Alberto Garzón, «dues o tres propostes» de terminis de temps ampliats a partir dels quals l'usuari pugui reclamar el retorn de les entrades. Es parla, almenys, d'allargar-ho fins a final de 2020.