La pintura i la música s'han fusionat aquest dissabte al Castell de Peralada. Ha estat el segon dels concerts que el popular festival ha programat i que en aquesta ocasió ha homenatjat el personal sanitari. Un espectacle on l'artista Santi Moix ha pintat una obra mentre l'Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu feia sonar les notes de peces de Handel en la segona part del programa - primer han interpretat la setena de Beethoven -. En total una hora i quart de concert i pintura que han pogut gaudir uns 70 convidats del món de la sanitat en un homenatge a aquest sector que "s'ho mereix tot". El festival consta de sis concerts. La inauguració va ser dimecres amb la bailaora María Pagés, homenatjant el sector de la cultura.

El pintor català establert a Nova York Santi Moix porta l'expressió visual que es combina amb l'emoció generada per la Simfònica del Liceu. Una pintura que ha casat perfectament amb la 'Música pels reals focs artificials' de Georg Friederich Handel , interpretada per l'orquestra del teatre barceloní que dirigeix Josep Pons. El resultat, una "explosió" audiovisual que ha arrencat els aplaudiments dels prop de 70 assistents, tots ells convidats pel Festival de Peralada, i tots ells vinculats al món sanitari.

El pintor Santi Moix explica que la combinació dels dos arts ha estat "complicada", ja que es tracta de quadrar els moviments i expressions que requereix la pintura del fresc, amb "els alts i baixos de la música". "He hagut de memoritzar la peça i fins i tot hem hagut de fer una versió més lenta amb el mestre Pons per tal de poder definir l'espectacle", reconeix el pintor.

Tot plegat, en un format marcat per les mesures de seguretat entre els assistents, tots ells del món de la sanitat de les comarques gironines. Moix, que celebrava el seu aniversari, assenyala que per a ell ha estat un esdeveniment "molt emocionant". "El meu pare era metge, i a casa sempre hem escoltat parlar de medicina a casa. A més és el meu sant i tot plegat fa que sigui un sentiment molt intens", ha remarcat.

Un festival per streaming

Obligat a suspendre la seva 34a edició, el certamen s'ha reinventat perquè l'església i les muralles del Carme del castell de Peralada acullin entre 70 i 130 persones respectivament. La resta d'espectadors ho hauran de seguir en línia a través de la web del festival. Això sí, els presents ho han fet enmig de mesures de seguretat com l'obligació de respectar la distància social o l'ús de la mascareta.

El director del certamen, Oriol Aguilà, considera que es tracta d'una edició que poc o res té a veure amb les dels anys anteriors, ja que mai havien gestionat uns protocols com els d'enguany. Malgrat tot, Aguilà ha defensat la importància de tirar endavant iniciatives d'aquest tipus, ja que considera que s'ha de lluitar aferrissadament a favor del sector cultural.

Sis espectacles inèdits

Després de l'espectacle inaugural amb la bailaora María Pagés dedicat al món cultural i el d'aquest dissabte de Santi Moix i la Simfònica del Liceu, agafarà el relleu el cantant i compositor Alfonso de Vilallonga. El barceloní tornarà a Peralada acompanyat per Pau Figueres, Juan Pastor, Rita Payes i Iannis Obiols, a l'estrena absoluta del seu darrer treball, 'Hors de saison' el 27 de juliol. Una proposta que vol homenatjar el sector turístic de la Costa Brava.

El 28 de juliol s'hi podrà veure el tenor David Alegret, acompanyat al piano per Rubén Fernández Aguirre, que estrenarà 'Canticel', un homenatge a Josep Carner en el 50è aniversari de la seva mort. D'altra banda, el baríton malagueny Carlos Álvarez, actuarà amb un recital inèdit el 30 de juliol. Ho farà, per primera vegada, amb cançons del compositor barceloní Miquel Ortega.

L'última de les actuacions, el 31 de juliol, la protagonitzarà el pianista i compositor francès Chassol. Inventor del gènere 'ultrascore', presentarà per primera vegada a Catalunya el seu treball 'Ludi', un film musical inspirat en la novel·la 'Das Glasperlenspiel (El joc de les granisses)' de Hermann Hesse.