El Teatre de Salt acollirà el 4 i 5 de desembre, en el marc del festival Temporada Alta, l'espectacle del dramaturg i director uruguaià Gabriel Calderón ''Història d'un senglar (o alguna cosa de Ricard)", interpretat per Joan Carreras. L'obra -coproducció del Festival Grec que s'hauria d'haver estrenat a l'estiu- és un "monòleg dificilíssim", diu Carreras, on encarna un actor que s’enfronta al repte d’interpretar Ricard III. En el procés de construcció del personatge les afinitats entre l’actor i el monarca anglès comencen a aflorar, i la peça esdevé una "cançó d'amor" al teatre, però "cantada per un actor que desafina", han explicat aquest dimecres Carreras i Calderón, que ja assagen plegats després de mesos treballant a distància.

Amb aquest text l'uruguaià Gabriel Calderón indaga en els perfils "més tristos" del personatge shakespearià, com "el fracàs, el ressentiment, el no ser escollit, les expectatives no acomplertes" i, amb "l'excusa" d'un aspirant a interpretar el personatge, va construint un paral·lelisme sobre la vida i les aspiracions professionals d'un actor.

En la seva versió lliure de l'obra, la deformitat del personatge (que només desvetllarà qui vagi a veure-la) és potser més interna que externa. Més de "l'ànima" i no tant del físic, escapant així del que hom pot esperar trobar quan assisteix a una representació del clàssic personatge de Shakespeare. La deformitat, ha reflexionat Calderón, com la prova que en algun moment tot es va "tòrcer" i que és molt difícil fer marxa enrere, a la vida i al teatre.

Calderón ha parlat així de Ricard III com a "excusa dramatúrgica" per construir 'Història d'un senglar (o alguna cosa de Ricard)', la traducció al català de la qual ha realitzat Joan Sallent. "És emocionant que puguem estar fent teatre", ha dit el dramaturg i director a dues setmanes d'estrenar al Temporada Alta.

Al seu torn, Joan Carreras ha confessat que el monòleg escrit per Calderón és "dificilíssim" a nivell d'estructura narrativa i de capes del personatgge, i que ha tingut sort de tenir un "nivell de química i d'enamorament" envers l'autor per tirar-lo endavant. "En un monòleg necessites trobar llocs emocionals (i no només recursos professionals)" per "ser-hi", i en aquest cas "les ganes" venen de "l'amor" i admiració cap a l'autor i director, ha exposat.

L’autor i director Gabriel Calderón és una de les veus del teatre uruguaià actual, creador de més d’una vintena de peces teatrals i guanyador del Premio Nacional de Literatura de l’Uruguai en dues ocasions. Entre les creacions més conegudes seves hi ha 'Mi muñequita (la farsa)', estrenada l’any 2004. Les seves obres s’han vist a l’Argentina, el Brasil, Espanya, França, els Estats Units, Mèxic, Panamà, Costa Rica, l’Equador, Bolívia i el Perú. Ha passat en diverses ocasions pel Temporada Alta i, el 2015, va dur al Teatre Nacional de Catalunya 'Que rebentin els actors'.