«Una cançó d'amor al teatre cantada per algú que desafina» o l'acompanyament d'un actor que vol fer el Ricard III de William Shakespeare per mostrar «la perversió del teatre». Així defineixen l'actor Joan Carreras i el director i dramaturg uruguaià Gabriel Calderón el seu nou espectacle, Història d'un senglar (o alguna cosa de Ricard), que s'estrenarà al teatre de Salt el 4 i 5 de desembre

Calderón assegura que «Shakespeare sempre és una bona excusa per tot» i, en aquest cas, ha reescrit un dels seus textos més coneguts per «veure el costat més penós del teatre»: «el fracàs, el ressentiment, el no ser escollit, les expectatives no acomplertes».

Amb partir d'un aspirant a interpretar el personatge, l'autor busca paral·lelismes entre el teatre i la seva manera d'acostar-se el poder, «perquè els dos poden fer emmalaltir».

En el procés de creació de l'espectacle, que s'ha anat gestant primer en petites trobades quan el llatinoamericà viatjava a Europa, posteriorment a distància gràcies a internet i des de fa tres setmanes amb assajos presencials, s'han «alliberat de la representació clàssica de Ricard III, perquè no es fossilitzi la deformitat que tots coneixem».

Sobre el text de l'autor llatinoamericà traduït al català per Joan Sallent, Carreras remarca que és «dificilíssim» per l'estructura narrativa i les capes del personatge, però que amb Calderón han estat capaços de trobar «un nivell de química i enamorament» que l'ha ajudat a aproximar-se al seu primer monòleg. «En un monòleg necessites trobar llocs emocionals i no només recursos professionals per trobar la fortalesa i ser-hi», detalla.

L'intèrpret explica que han volgut «mostrar l'espai mental del personatge» d'una forma «complexa, que fa que l'espectador s'hagi d'acabar pintant els seus propis paisatges».

El director del festival, Salvador Sunyer, també elogia el text, perquè «més enllà de les referències a Ricard III, és shakespearià perquè té molts nivells de lectura. Escriure per a tothom sense baixar el nivell és un dels grans encerts del text».

El monòleg continua la línia engegada fa anys pel festival d'incorporar creadors internacionals a les produccions catalanes. En aquest cas, es tracta d'una coproducció entre el festival gironí i el Grec que s'hauria d'haver estrenat a l'estiu a Barcelona i que finalment es veurà primer a Salt a causa de la pandèmia.

Un cop s'estreni a Temporada Alta, l'espectacle farà el salt a Barcelona i, més tard, recuperarà la seva versió en castellà per anar a Madrid.