A les portes del bicentenari del naixement de Fiódor Dostoievski, que se celebra el 2021, l'editorial Comanegra ha volgut homenatjar l'escriptor rus amb la publicació del conte Un arbre de Nadal i una boda amb traducció de Marta Nin i les il·lustracions d'Oriol Malet. En declaracions a l'ACN, l'il·lustrador va explicar que els dibuixos que ha realitzat pel conte volen transmetre la «mirada tan crítica, bèstia i descarnada de la societat» que tenia Dostoievski. Com va apuntar Comanegra, aquest és un conte «estrambòtic, universal, àcid i carregat de violència de classe i de gènere». Malet va assegurar que no té res a veure amb el Conte de Nadal de Dickens.

Tot va arrencar d'una proposta que l'editor de Comanegra Jordi Puig li va fer a Malet d'il·lustrar Un arbre de Nadal i una boda. De fet, l'editorial i l'il·lustrador han col·laborat en altres ocasions com a Mandela i el general.

Malet va assegurar que la història «té molt humor negre perquè és un no conte» o «un conte que quan l'acabes tens ganes de tirar-te per la finestra com tot el que escriu Dostoievski». Va apuntar, de fet, que tot i el títol, el conte no té cap mena d'esperit nadalenc.

Així, va defensar que Un arbre de Nadal i una boda no té res a veure amb el Conte de Nadal de Dickens. Malet va apuntar que tracta sobre un tema tan «bèstia» com el mercantilisme entre infants situat en una època com el Nadal. Creu que és una metàfora perfecte de la societat d'avui en dia de «com prevalen els valors adults del mercat» i com això se situa per davant dels valors humans representats per la innocència dels nens.

Comanegra destaca que aquest és un conte nadalenc en què es pot percebre «una crítica social molt dura perfectament representada amb uns personatges altament estereotipats». L'editorial ressalta que l'escriptor posa sobre la taula valors universals com «la justícia, la moral, la noció del bé i el mal i les relacions humanes». Un conte, afegeix, «estrambòtic, universal, àcid i carregat de violència de classe i de gènere».

De Dostoievski, Malet va assegurar que li agrada «la mala llet que té» i la seva «mirada tan crítica, bèstia i descarnada de la societat. Això és el que he volgut transmetre amb els dibuixos». Per això, va afegir que ha creat un punt de vista «subjectiu amb personatges desagradables que es contraposen amb els nens».

Des de Comanegra, li van proposar a Malet que les il·lustracions fossin «100% lliures. Saben que jo tinc un ampli ventall d'estils, però tinc un estil més propi i meu i que aquest no és precisament el més comercial». Des de l'editorial li van suggerir que precisament fes servir aquest estil propi i que no pensés en «si serà comercial o no».

A més, la idea de l'editorial era fer-lo com un producte amb tapa dura per regalar i que això, va afegir Malet, «no estigui barallat amb la qualitat. Per Nadal es fan sempre aquests regals que físicament són molt bonics, però sense substància i en aquest sentit seria tot lo contrari».