El distanciament i la desconfiança entre dues joves germanes, Sarah i Louise, molt diferents, enfila una història de profunda càrrega psicològica que endinsa el lector en un univers de relacions socials en el qual els diners, el matrimoni, la infidelitat, la bellesa i les enveges són també protagonistes.

Narrada en primera persona per Sarah Bennett, que acaba de llicenciar-se a Oxford amb un expedient brillant i que se sent desubicada en la vida després d'un viatge a París, la novel·la revela de forma descarnada el remolí d'emocions i pensaments que deslliga en ella la seva germana major, que s'ha casat amb un escriptor famós. Aquest matrimoni és el passaport de Louise a un món ple de glamur, luxes i èxit en l'alta societat londinenca que contrasta amb el desordre i el desconcert vital en què es veu sumida la protagonista.

La trama sentimental que ordeix Margaret Drabble (Sheffield, 1939), sustentada en les picabaralles que guarden totes dues germanes i embolicada en un estil literari en el qual brillen els diàlegs quotidians, sedueix el lector en l'interès de desentranyar les intrigues que envolten l'enigmàtica i irresistible personalitat de Louise.

Una jaula en un jardín de verano (A Summer Bird-Cage), publicada per primera vegada en 1963, marca la senda d'aquesta visió i temàtica femenines que ha consagrat a la literatura de Drabble al llarg dels anys, amb obres que, com The Garrick Year (1964) o The Millstone (1965), situen la dona en el centre de l'argument.

Sota el probable influx del segon sexe, el cèlebre llibre de Simone de Beauvoir, Margaret Drabble proposa, en realitat, una profunda reflexió sobre el significat de ser dona en una societat que començava a fer tímids passos cap a la igualtat de gènere.

A principis de la dècada de 1960 cada vegada eren més les dones brillants que es llicenciaven en universitats de prestigi com Oxford o Cambridge i que, malgrat la seva magnífica formació, no sols mancaven, com Sarah, d'una vocació professional definida sinó també de predisposició al matrimoni. Tancar-se a casa, invertir hores en les labors domèstiques i criar fills com a finalitat última de la seva existència havia deixat de ser per a elles una prioritat absoluta, com bé reflecteixen les primeres novel·les de Margaret Drabble.

Les albors d'aquest canvi cultural col·loquen la dona davant una desconcertant diatriba que retrata magistralment Una jaula en un jardín de verano i que els condueix a un viatge introspectiu per tractar de revelar, des d'una sensibilitat femenina, qüestions tan bàsiques, i al temps complexes, com el sentit mateix del matrimoni, la immoralitat de l'adulteri, el valor de la maternitat o la importància dels diners, entre moltes altres.

La vida social i cultural del Londres d'aquella època, la moda i el pentinat com a trets de personalitat i l'interès per l'art i la història no falten, a través de diàlegs mordaços, es presenten com a ingredients «gurmet» de la suculenta menja literària que l'autora britànica prepara i serveix als seus lectors.

La nova edició del llibre per a la col·lecció Rara avis d'Alba Editorial, amb traducció de Marta Salís, ens acosta a l'emocionant literatura d'una Margaret Drabble que, incomprensiblement, no és una autora molt coneguda a Espanya.

Drabble es va endinsar en la literatura després d'haver iniciat una carrera en el teatre. L'any 1960, es va unir a la Royal Shakespeare Company i va arribar a estar sota la tutela de Vanessa Redgrave. No obstant això, va abandonar la prestigiosa companyia per iniciar la seva carrera literària. La seva primera novel·la, A Summer Bird Cage, va ser publicada el 1963. Més endavant, entre 1980 i 1982, va presidir la National Book League.