El projecte per a convertir Calonge en la primera booktown estable de Catalunya ja comença a agafar forma. L’Ajuntament de la localitat baixempordasa ha recollit un total de cent trenta propostes, entre elles, una «llibreria inèdita al món».

L’artífex del projecte aspirant és l’emprenedor barceloní, i calongí d’adopció, Eugeni Roig, actor, fundador i director artístic del l’estudi de gravació d’audiollibres La Fàbrica Books. El projecte de llibreria, que també bateja així, aposta per un format que marida una llibreria dedicada al món de l’art amb un estudi de gravació d’audiollibres a l’aparador. L’objectiu és «començar a assumir que aquests dos món estan integrats, que formen una simbiosi complementària, perquè ni el paper quedarà anul·lat pel digital ni al revés, i això a Catalunya encara ens costa», assenyala.

Precisalment, la gravació i la producció d’audiollibres en llengua catalana és, en l’actualitat, l’eix de la seva activitat professional. La seva proposta passa per fer audiollibres «made in Calonge» amb un procés que, a més, es pugui veure des del carrer. I és que a l’aparador de l’establiment hi voldria instal·lar una cabina insonoritzada destinada a la narració, locució i producció d’audiollibres en llengua catalana. En aquest sentit, assenyala que la seva idea és apostar per clàssics locals, com per exemple, transformar en audiollibre l’obra de Josep Pla. A més, assenyala que la idea és convertir «l’estudi en el centre neuràlgic d’activitats que es podrien vehicular al seu voltant», com cursos, debats, monogràfics, cicles d’audiollibres o mecenatge.

Aposta pel talent emergent

En un context en què el talent emergent topa contra el mur del mercat editorial, la proposta de Roig també passa per oferir al talent jove la possibilitat d’enregistrar els manuscrits en format d’audiollibre per a donar-los «oportunitats i visibilitat».

A més, confessa que el projecte que té en ment també inclou propostes de formació amb continguts locals, com per exemple, com es locuta un audiollibre. Tot, sota un denominador comú: «la qualitat i la veritat». En aquest sentit, Roig reivindica el format artístic de l’audiollibre i assegura que «no és una qüestió de producció, sinó artística».

Un centre de creació digital

A més d’una llibreria d’art amb estudi de gravació, la proposta de l’actor també passa per convertir l’establiment en un centre de creació digital amb continguts en català que complementin els audiollibres.

Un univers de podcasts

La iniciativa, a més de convertir Calonge en el poble de llibres, vol convertir el municipi en «el poble dels podcasts», sosté Roig, on hi «tindran cabuda tot tipus de continguts, també, d’enoturisme i gastronomia local». La proposta, a més, vol esdevenir un centre de creació de ficcions sonores i convertir-se en l’epicentre de la digitalització. Tot, sense deixar de banda que Calonge és un municipi on hi habiten persones de 75 nacionalitats, a partir d’on Roig obre les portes a que aquest esdevingui un centre de producció internacional amb continguts en diversos idiomes.

Un catàleg multidisciplinar

Pel que fa a la llibreria en si, Roig vol apostar perquè el catàleg recorri les diverses disciplines, des de la pintura al cinema passant per l’escultura, l’arquitectura, la música, la dansa, la poesia, la literatura o la fotografia. Una llibreria, sosté, «que aglutini totes les tradicions de les belles arts des del món antic fins al contemporani». A més, també vol fer una aposta en clau local amb referències pròpies de Calonge, el Baix Empordà i la província de Girona, que vol fer interrelacionar amb «valors mundials consagrats».

La candidatura d’Eugeni Roig vol convertir la llibreria «en un punt de trobada de creació amb gent interessada en l’art i en l’ofici», on es barrejarà la creativitat, la tècnica, l’exhibició i una zona per a degustar una selecció de fragments d’audiollibres.