Després de dos anys de victòries argentines, el desè Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic ha tornat a mans catalanes. La dramaturga i actriu Lara Díez Quintanilla s’ha imposat en el torneig que organitza el festival Temporada Alta a Buenos Aires amb el text Khwam Sukh Sarmiento. La catalana, que va ser finalista del Torneig de Dramatúrgia Catalana l’any 2020 amb aquesta peça, competia amb l’autor argentí David Gudiño, que hi presentava La muerte de Baigorrita.

 Khwam Sukh Sarmiento té com a punt de partida la història d’una parella que espera un fill i decideixen explicar-se alguns secrets que no s’havien explicat mai fins ara. 

Com és habitual, la sala Timbre 4 de la capital argentina va acollir el ring del torneig teatral, en què participen els textos guanyadors i finalistes de l’edició gironina, i s’enfronten als seus homòlegs del torneig argentí. 

L’altra representant catalana, juntament amb Díez Quintanilla, ha estat Bàrbara Mestanza, que hi competia amb Niñata, el text guanyador de la passada edició del torneig. Sebastián Villar Rojas i David Gudiño hi participaven representant Argentina.

En aquestes deu edicions de Torneig de Dramaturgia Transatlàntic, els autors catalans s’han imposat en sis ocasions: Roger Pera (El recambio), Pere Riera (Red Pontiac), Jordi Galceran (El crédito), Marta Barceló (Tocar mare), Cristina Clemente (Las lentes para mirar cargadores) i, ara, Lara Díez. 

Per la seva banda, Argentina es va imposar el 2015, el 2018, 2020 i 2021 amb els textos de Leandro Airaldo, Carolina Steeb, Valeria di Toto i Lucas Ranzani.

El torneig entre dramaturgs serveix per tancar el festival Temporada Alta Buenos Aires, però la versió iberoamericana del certamen continua encara fins el 6 de març a Lima. La programació del festival a Montevideo també s’ha acabat aquest darrer cap de setmana. 

Les tres obres catalanes proposades pel festival per viatjar a l’Amèrica Llatina, Livalone de Francesc Cuéllar i Alejandro Curiel, Pocahontas (o la verdadera historia de una traviesa) de Bárbara Mestanza i Se respira en el jardín como en un bosque d’El Conde de Torrefiel, que ja han acabat les funcions a l’altra banda de l’Atlàntic i «han tingut una molt bona acollida de públic i crítica», segons assenyalen fonts del festival d’arts escèniques de Girona i Salt.