El festival de Peralada celebrarà el retorn a la normalitat en l’àmbit cultural amb una nova producció operística, The Fairy Queen, d’Henry Purcell, després de dos anys marcats per la pandèmia de coronavirus i les restriccions, amb el contratenor Xavier Sabata exercint de fada perquè les nits d’estiu «tornen a ser màgiques». Amb la direcció musical de Dani Espasa i la d’escena de Joan Anton Rechi, el públic que assisteixi a l’estrena, prevista pel 22 de juliol, s’endinsarà durant més de dues hores en una semiòpera barroca, en cinc actes i una seixantena de peces, composta el 1692 pel músic anglès, amb la mirada posada en El somni d’una nit d’estiu, de William Shakespeare.

A més de Sabata, les sopranos Ana Quintans i Judit Van Wanroij, els tenors Mark Milhofer i Thomas Walker, a més del baix Nicolas Brooymans, i els ballarins Mar Gómez i Xavi Martínez ocuparan l’escenari, on també se sentiran les veus de l’Ensemble O Vos Omnes, dirigit per Xavier Pastrana.

El director artístic del festival, Oriol Aguilà, subratlla que es tracta de «celebrar l’estiu», d’oferir al públic una «manera intensa de fer-ho», amb música del Barroc, amb una escenografia de Gabriel Insignares i un disseny de vestuari de Gabriela Salaberri, amb uns personatges que es mouen entre la realitat i els somnis.

Espasa, que mostra la seva alegria per poder tornar a Peralada amb una «producció molt especial», diu que fa anys que pensa en aquest muntatge, «una empresa complexa, perquè no és una òpera estàndard, sinó que compta amb gairebé seixanta peces, de diferents dimensions, instrumentacions i solistes», amb més de 25 personatges a l’origen.

En aquesta ocasió, s’ha apostat per una nova dramatúrgia i s’ha adaptat cadascun dels personatges als cantants finalment escollits per allò que qualifica com «una de les obres mestres de la música teatral del barroc», d’un autor que si no hagués mort als 36 anys «potser hauria canviat la història de la música».

«En poc més de dues hores de música passen moltes coses, hi ha àries molt íntimes, d’un sol cantant, d’altres amb duos i trios, moments en què el cor és protagonista, peces molt grans, amb trompetes i altres amb un sol instrument», diuen.

Joan Anton Rechi coincideix que l’equip d’aquest espectacle és «meravellós» i no obvia que és «una de les obres més complexes que he tingut la sort d’enfrontar-me, per la mateixa dramatúrgia de la peça», una música pensada per aconseguir El somni d’una nit d’estiu, encara que «hi ha moments en què Purcell deixa volar la seva imaginació». L’objectiu de la nova dramatúrgia ha estat, precisament, fer-la més entenedora i que es mantingui l’essència «màgica» sense perdre el to de Purcell.

Espectador habitual d’obres del festival des de la seva primera edició, Rechi avança que els espectadors coneixeran uns personatges «perduts als jardins de Peralada esperant el retorn de les nits màgiques, amb Xavier Sabata, de mestre de cerimònies».

Sabata abordarà tres peces, a més de recitar textos de Shakespeare, en què es tracta sobre el retrobament, la naturalesa de l’amor, el paper de cadascú a la vida, amb «uns personatges que es rebel·len una mica pels que estan predestinats a ser».

Per a l’espectacle, explica Sabata, li han fet «tres o quatre vestits a mida» i bromeja que l’«exploten una mica en totes les facetes que puc fer decentment» amb un paper que és el de «Fairy Queen», algú que «no se sap si és real o no, però que mou les cordes perquè passin certes coses, com una mena de demiurg».

L’escenografia aconseguirà fer arribar fins a l’escenari els jardins de Peralada i també es busca amb l’obra que «el públic sigui partícip, jugant molt amb el pati de butaques. Hi haurà alguna sorpresa més», ja avancen. 

«No és un espectacle com els de La Cubana, però pot ser que Xavier Sabata baixi en algun moment i que algun espectador pugi», revela Joan Anton Rechi.