Les Preses ja ho té tot a punt per a viure la quarantena edició de l’Ésdansa, el degà dels festivals de dansa d’arrel i tota una referència en el seu àmbit. La cita garrotxina reprèn després de la pandèmia un dels seus trets distintius, les activitats per fer ballar el públic i, a més, també podrà tornar a comptar amb companyies internacionals. 

A partir de dilluns i fins diumenge, l’Ésdansa pot recuperar del tot un dels seus lemes, «ballar i fer ballar», gràcies al retorn de l’oferta formativa per a petits i grans que havia hagut d’aparcar per la situació sanitària. 

La directora del festival, Núria Feixas, recorda que a causa de les restriccions sanitàries «la gent no es podia tocar» i per això havien de renunciar a fer aquest tipus d’activitats més participatives. Celebra recuperar les nits de l’Ésdansa, en què «els assistents poden ballar, en un any en el que descobrirem l’entorn del tango, dansa patrimoni immaterial de la humanitat». 

I és que una d’aquestes activitats es centrarà en el tango, aprofitant la presència d’una companyia argentina al festival. A través del taller, els participants podran conèixer la història d’aquest gènere i com ha anat evolucionant al llarg dels anys. 

Els ballarins argentins, però, no seran l’única companyia de fora de l’Estat que actuarà a la Garrotxa. El públic podrà experimentar amb els ritmes de les danses tradicionals dels grups Le Pount, de l’africana República de Djibouti; amb Rahiti Rau, de Tahití; el grup Liptov d’Eslovàquia; Ezimnyama de Zimbàbue (en substitució del grup de Panamà inicialment previst) i Macuilxóchitl, de Mèxic.

Durant una setmana, les Preses espera rebre entre 10.000 i 11.000 persones aficionades a les danses folklòriques, gràcies a aquest festival que va iniciar la seva marxa el 1983, organitzat des dels seus inicis pel Cercle de Cultura Tradicional i Popular Marboleny.

Els organitzadors, que compten amb un pressupost d’uns 230.000 euros, una quantitat que s’ha incrementat respecte al 2021, també compten amb uns 200 voluntaris que contribueixen a fer-ho possible.

Alguns dels espectacles destacats de la programació d’aquest any seran Tradere, de Laia Santanach, una proposta de dansa contemporània i música electrònica en viu, així com el Moviment involuntari, de Lara Brown, que estudia l’impacte del folklore en un cos contemporani, o Fiblades de la companyia la Llançadora, que uneix tres esbarts catalans, i que a través d’aquest espectacle es vol donar veu a la dona de les colònies tèxtils i el llegat que han deixat. 

L’organització també recupera una proposta de l’any passat que es va suspendre per la pluja: Pyrene 430, un muntatge d’Amaiur Luluaga, Clàudia Gómez, Iñaki Plaza i Álex López, en la que la música i la dansa interaccionen segons els ritmes i balls tradicionals del País Basc i de Catalunya.

Per al públic familiar s’ha previst l’espectacle Filomena se’n va al mercat, de Ministrils del Raval, i també torna la Festa al Parc, amb la participació dels grups internacionals participants al Parc de Pedra Tosca.

L’apartat més divulgatiu del festival inclou un homenatge a Manuel Cubeles, el documental Cor de vellut sobre el llegat de Jaume Guasch o la commemoració del centenari de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya amb una conferència de Jaume Ayats i un assaig en obert de l’esbart Ciutat Comtal, que presentarà al públic una proposta de dansa a partir dels temes que s’inclouen en el cançoner popular.