«La programació d’aquest any és una mica bèstia», reconeix el director de Temporada Alta, Salvador Sunyer. 107 espectacles, dels quals 22 són estrenes absolutes i gairebé 42.450 entrades a la venda per a 193 funcions repartides en onze municipis -entre els quals, per primer cop Barcelona- són les xifres més destacades de la 31a edició. Però més enllà dels números, el festival d’arts escèniques de Girona i Salt pot presumir d’un cartell d’artistes internacionals i nacionals que suposen el retorn definitiu a la normalitat: d’Oskaras Koršunovas, Romeo Castellucci, Christiane Jattahy, Angélica Liddell o Declan Donnellan a La Veronal, Mal Pelo o El Conde de Torrefiel.

Hi seran amb espectacles que, «més que mai», segons Sunyer, conviden a mirar i llegir l’actualitat i la vida, però «sense sermons ni propaganda» ni donar respostes tancades. El feixisme, el suïcidi, l’habitatge o les qüestions de gènere són alguns dels temes que es tocaran al festival, amb un cartell que, segons Sunyer, barreja artistes consolidats i emergents per afavorir el relleu generacional.

Després de començar, el 2021, a fregar la normalitat pel que fa als espectacles europeus, però no als llatinoamericans, Temporada Alta recupera amb plenitud un dels seus eixos, la programació internacional, amb disset espectacles d’onze països firmats per alguns dels grans noms de l’escena mundial.

Un Otel·lo passat pel sedàs de Koršunovas; l’amor vist per un dels grans noms del teatre italià, Pippo Delbono, o una instal·lació performàtica de Romeo Castellucci, creador de referència de l’escena contemporània, són algunes de les propostes que sobresurten en el programa d’enguany, al costat de l’aliança de Declan Donnellan i la Compañía Nacional de Teatro Clásico, el nou espectacle de Christiane Jatahy o l’estrena al festival dels argentins Piel de Lava o Marina Otero.

La creació del país

Pel que fa a l’autoria catalana, estarà àmpliament representada, com és habitual, amb setanta propostes tant en formats textuals com de creació contemporània. El cartell vol reflectir la diversitat de llenguatges del teatre del país, fent incís en els creadors contemporanis que s’estan consolidant en l’àmbit internacional. Així, Mal Pelo, Marcos Morau i La Veronal, El Conde de Torrefiel, José y sus Hermanas o Las Huecas passaran pels escenaris gironins durant les deu setmanes que s’allargarà el festival.

Arrencarà el 7 d’octubre amb L’adversari de Julio Manrique i acabarà el 10 de desembre amb un homenatge «difícilment repetible» al creador de musicals Stephen Sondheim a càrrec de Mario Gas. Aquests seran dos dels vint-i-un muntatges que portaran el segell de Temporada Alta, produccions i coproduccions que inclouen muntatges tant pel festival del 22 com del 23 i entre les quals també hi ha Confessions de Sant Agustí, una lectura de Joan Carreras en un escenari singular: la catedral de Girona.

I ja fixant-nos específicament en la creació local, el certamen tindrà vint-i-tres produccions gironines o amb la participació destacada d’artistes gironins, com la producció musical que unirà Ute Lemper i la GIO o l’estrena del nou film d’Isaki Lacuesta, Un año, una noche, després del seu pas per la Berlinale.

Una «pinzellada» a Barcelona

Temporada Alta incorpora enguany espais de l’Escala, Vilajuïga o Puigcerdà, i també Barcelona, en la primera incursió del festival a la capital. Sunyer vol deixar clar que «Girona i Salt seran sempre la base», però que han d’exercir «una centralitat que escampi més que no pas xucli» i que pugui fer «pinzellades» a altres municipis.

Pel que fa a la programació en línia engegada per la covid, un cop superat el sotrac pandèmic queda reduïda a la mínima expressió, amb la retransmissió en directe del Torneig de Dramatúrgia o un nou podcast.

Les entrades es posaran a la venda el 6 de setembre. Per col·laborar amb els projectes socials del Temporada Alta, durant la compra d'entrades es podrà fer enguany una donació voluntària d'entre 1 i 5 euros que es destinaran íntegrament a la fundació La Ciutat Invisible, que acosta les arts escèniques a les escoles i instituts de Girona i Salt en el marc del festival.

El festival vol apropar-se als espectadors més joves, per això, més de la comunitat Artèria, que ofereix descomptes al públic menor de trenta anys, aquest any els més joves podran comprar entrades per 10 euros 24 hores abans de cada espectacle, si en queden. 

Amb un pressupost de poc més de 3 milions d'euros, el festival destina el 56% a la progamació i el 44 a l'organització. El 23% l’aporta la Generalitat i a continuació venen els espònsors, la taquilla, l’Ajuntament de Girona, el Ministeri de Cultura, que s’estrena amb 250.000 euros, i Salt.