El festival Temporada Alta ha escollit com a carta de presentació a Barcelona un dels grans muntatges del director polonès Krystian Lupa. Un quart de segle després de l’estrena de Ritter, Dene, Voss al Teatre Stary de Cracòvia el muntatge de Lupa a partir del text de Thomas Bernhard manté el mateix repartiment per posar en escena un llarg sopar familiar que es converteix en una bomba de rellotgeria.

Des del 2006 el festival ha dut aquesta peça en dues ocasions a Salt i el 18 d’octubre arribarà al Teatre Romea de Barcelona, en la primera incursió de Temporada Alta a la capital.

Pel director del festival, Salvador Sunyer, Ritter, Dene, Voss és un espectacle que «qualsevol persona a qui li interessa el teatre no banal hauria de veure» i, de fet, assegura que és un dels que més l’ha «tocat» com a espectador.

Lupa, un mestre a l’hora d’abordar les obres de Bernhard i habitual del festival, considera una «bella dorment» aquesta petita «obra de cambra» que explica el retorn a casa del filòsof Ludwig Worringer després de passar una temporada al psiquiàtric i el retrobament amb les seves germanes.

Pel director, els actors Agnieszka Mandat, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik i Piotr Skiba interpreten tres personatges «totalment solitaris» als quals «els ha passat de llarg el camí cap a la felicitat». «El que queda en ells és una joventut no esgotada», diu Lupa, que cada cop que reprèn els assaigs amb els actors s’emociona, diu, perquè «cada cop estem més a prop del misteri que és el nen en la persona adulta».

Respecte a la feina amb el mateix elenc des de fa més de dues dècades, considera que és «com una trobada d’amics després d’un viatge, sempre amb coses per explicar-se». «Els actors experimenten aquest text d’una manera molt profunda, hi tornen d’una manera totalment diferent d’un acostament professional, perquè es tracta d’una reflexió sobre la vida», assegura.