“Jeanne DuBarry” de Maïwenn inaugura Canes enmig de la polèmica

Michael Douglas rep la Palma d’or honorífica pel conjunt de la seva carrera

El president del jurat del Festival de Cannes Ruben Östlund amb Brie Larson, membre del jurat

El president del jurat del Festival de Cannes Ruben Östlund amb Brie Larson, membre del jurat / YARA NARDI (REUTERS)

Paco Vilallonga

Si Canes buscava la polèmica, la pel·lícula francesa “Jeanne DuBarry”, que ha inaugurat aquest dimarts la 76a edició del festival, s’ha rebel·lat com un títol idoni. No tant pel contingut estricte del film, una biografia de la cortesana i favorita del rei Lluís XV, feta amb els mitjans i desplegament tècnic d’una gran superproducció europea, sinó pels components extracinematogràfics que han envoltat el film. Primer, perquè suposa la tornada al primer nivell de Johnny Depp, després d’anys a l’ull de l’huracà per la polèmica dels judicis amb la seva exdona, l’actriu Amber Heard. I també per la controvertida figura de la directora del film, la francesa Maïwenn, que fa un parell de mesos va agredir el periodista Edwy Plenel, del digital Mediapart, una de les publicacions de referència a França en la denúncia dels casos d’abusos i assetjament sexual en el sector del cinema. Sens dubte, la roda de premsa d’aquest dimecres amb la presència de Maïwenn i de Johnny Depp -que farà la seva primera aparició pública després dels judicis amb Amber Heard- promet ser d’alt voltatge.

El gran protagonista de la cerimònia d’inauguració d’aquest dimarts a Canes ha estat l’actor i productor nord-americà Michael Douglas. Seguint l’estela d’altres grans intèrprets de Hollywood que els darrers anys han estat guardonats -Tom Cruise, Forest Whitaker o Jodie Foster-, el veterà intèrpret, de 78 anys, ha recollit la Palma d’Or honorífica en reconeixement al conjunt de la seva carrera. La relació de Douglas amb Canes ha estat esporàdica però molt intensa: va debutar-hi el 1978 amb “La síndrome de Xina”, que protagonitzava i produïa, i fa trenta anys va ser el centre d’una de les inauguracions més sonades del festival amb “Instint bàsic” de Paul Verhoeven. A més, també es recorda molt la seva participació un any després a “Un dia de fúria” de Joel Schumacher. L’aparició més recent de Douglas a la Croisette va ser fa just deu anys, quan va presentar “Behind the Candelabra” de Steven Soderbergh, en la que interpretava el famós pianista i showman Liberace.

Aquest dimarts també s’ha celebrat la roda de premsa del jurat presidit pel director suec Ruben Östlund, que ha fet justícia a la seva fama fent unes declaracions provocadores sota l’atenta mirada de la resta de membres del jurat: “Vull que tinguem discussions apassionades i vives, que fugim de debats intel·lectuals estèrils i que cadascú digui obertament el que pensa. Però el que no vull de cap manera és que arribem a consensos”, ha etzibat. D’aquesta manera, Östlund rebutja -caldrà veure si després ho porta a terme- els equilibris que moltes vegades es donen dins els jurats dels grans festivals, que acaben premiant pel·lícules que generen un mínim consens però en realitat no entusiasmen, en detriment d’altres que tenen un suport parcial però també una oposició ferotge dins el mateix jurat. Östlund està acompanyat pels actors Denis Ménochet i Paul Dano, per l’actriu nord-americana Brie Larson, les directores Julia Ducournau, Myriam Touzani i Rungano Nyoni i els directors Damian Szifron i Atiq Rahimi.

Subscriu-te per seguir llegint