Bona rebuda a la Quinzena de Canes a “Creatura” de la catalana Elena Martín

Jonathan Glazer presenta candidatura ferma a la Palma d’or amb la magistral “The zone of interest”

La protagonista a l'edat adulta està interpretada per la directora Elena Martin

La protagonista a l'edat adulta està interpretada per la directora Elena Martin / Avalon

Paco Villalonga

El cinema català continua amb la seva bona ratxa als grans festivals internacionals. Aquest dissabte, la Quinzena dels Cineastes de Canes, la més prestigiosa secció paral·lela del certamen francès, ha rebut amb molts aplaudiments “Creatura”, el segon film com a directora de la barcelonina Elena Martín, que també n’és la protagonista juntament amb Alex Brendemühl, Oriol Pla i Clara Segura. Sis anys després del seu prometedor debut amb “Julia Ist”, Martin es consolida amb “Creatura” com una veu fonamental d’aquesta generació de joves directores catalanes que ha esclatat els darrers anys. Rodada íntegrament en català, i filmada a la zona de l’Escala, Sant Martí d’Empúries i l’Estartit, “Creatura” ha tingut la primera projecció aquest dissabte al matí, en una sessió que ha acabat amb un col·loqui de l’equip del film amb el públic. Durant la projecció s’ha percebut molta connexió dels espectadors amb aquesta història intimista, però que també té notables tocs d’humor al guió.

Ambientada en tres moments temporals, “Creatura” té com a protagonista la Mila, interpretada en l’edat adulta per Elena Martín. Dividida en tres blocs, veiem els estius familiars a la casa d’estiueg que la família té a l’Escala quan la Mila té 30, 15 i 5 anys. Anirem coneixent progressivament el descobriment vital de la protagonista i en especial la seva complicada relació amb la seva percepció de la sexualitat, en la relació amb el propi cos i la percepció pròpia i en relació amb els altres que pot arribar a generar-li traumes tant físics com psicològics. “Creatura” és una pel·lícula feta a cor obert, un valent salt al buit sense xarxa ni protecció, amb el que Elena Martin vola molt alt i demostra tant la maduresa a l’hora de desenvolupar un guió molt més complex del que aparenta, com la capacitat de capturar amb una càmera sempre atenta al gest i als detalls totes les contradiccions, misteris, inseguretats i incerteses dels seus personatges. “Creatura” demostra el talent de la seva creadora i promet ser una de les sensacions cinèfiles de la pròxima temporada, donat que ja té data d’estrena fixada pel 8 de setembre.

Apostes a favor de Glazer

A la secció competitiva del Festival, tots els elogis se’ls ha emportat “The zone of interest”, el nou treball del director britànic Jonathan Glazer. Director de dues obres de culte com “Birth” (2004) i “Under the skin” (2013), Glazer, que es prodiga molt poc, ha presentat l’adaptació de la celebrada novel·la de Martin Amis. És una pel·lícula mil·limètricament pensada i executada, tant des de la part visual com sobretot des de la sonora, amb una BSO impressionant de Mica Levi i amb una gestió dels diferents elements sonors impecable. L’escenari principal de “The zone of interest” és la residència que Rudolf Hess, el comandant d’Auschwitz, tenia amb la seva família just al costat del camp de concentració. Glazer s’acosta i aprofundeix en el concepte del mal radical i en el moment que Auschwitz passa de ser un camp de concentració a un camp d’extermini. Amb un ús magistral del fora de camp -en cap moment veiem imatges de l’interior del lager- “The zone of interest” és una experiència pertorbadora i demostra que encara és possible un acostament formal i conceptual diferent a una de les temàtiques més sobreexposades del cinema contemporani.

Subscriu-te per seguir llegint