Albert Serra a Canes: “El cinema no està morint, està evolucionant”

El director banyolí participa a “Room 999”, un documental presentat al festival on diversos autors reflexionen sobre el present i futur del cinema

Albert Serra en la seva participació al col·loqui

Albert Serra en la seva participació al col·loqui / Paco Vilallonga

Paco Vilallonga

L’any 1982, el director alemany Wim Wenders va filmar a Canes “Room 666”, un documental en el qual entrevistava quinze cineastes convidats al festival en aquella edició fent-los reflexionar sobre el present i el futur del cinema. Quaranta anys després, la debutant Lubna Playoust -que va néixer justament el mateix 1982- repeteix l’exercici a “Room 999”, que s’ha presentat en una projecció especial a la secció “Canes Classics”. Playoust fa servir el mateix recurs formal que Wenders quaranta anys enrera -un únic pla fixe d’una habitació amb llibertat perquè cada cineasta s’expressi com vulgui- per interpel·lar una vintena de directors presents a l’edició de Canes 2022 sobre les mateixes qüestions però evidentment en un context totalment diferent, amb les transformacions del digital, l’efecte de les plataformes, l’arribada de la intel·ligència artificial i els efectes de la pandèmia com a aspectes més rellevants.

Entre els cineastes que desfilen davant la càmera hi ha una gran diversitat de noms, edats i procedències: des de grans veterans com el mateix Wim Wenders -que és qui obre el film-, David Cronenberg, Cristian Mungiu, Baz Luhrmann, Olivier Assayas o Claire Denis, fins a cineastes més joves com Audrey Diwan, Monia Chokri, Alice Rohrwacher o Ruben Ostlund, president del jurat de la present edició del festival. I també hi és present, amb una intervenció molt destacada i que ha estat molt aplaudida per la sala, el banyolí Albert Serra. El director de “Pacifiction” carrega de forma contundent contra les plataformes de streaming i contra la seva voluntat d’uniformitzar la mirada i anul·lar el procés de descoberta creativa inherent al cinema.

En la roda de premsa posterior al film, Serra hi ha comparegut al costat de Lubna Playoust i de les directores Monia Chokri i Audrey Diwan, per participar en un col·loqui sobre les qüestions que planteja el film. El director banyolí ha pogut desenvolupar les seves idees sobre el present i futur del cinema en una sala de premsa plena de gom a gom. Serra ha criticat l’excés de control que la indústria té sobre els projectes: “es supervisa tot obsessivament des del mateixa idea i així es trenca el sentit de la creativitat”, ha reblat. També ha assegurat que veu el futur del cinema allunyat de les formes més narratives, perquè és la que pot defensar millor l’especificitat del cinema com a mitjà, la seva complexitat i una mirada artística. “El cinema no està morint, està evolucionant i està en un moment especialment interessant de la seva història”, ha explicat. I ha acabat la seva intervenció ressaltant que la pròpia definició del mitjà està en permanent revisió i fent-se seva una frase de Jean-Luc Godard: “No faig pel·lícules, faig cinema”.  

Subscriu-te per seguir llegint