«Un segundo bajo la arena», el debut teatral que tothom signaria

El col·lectiu Desasosiego encadena elogis amb un espectacle nascut a l’ERAM que està fent temporada a Barcelona i es veurà també per l’Estat

Una imatge promocional de «Un segundo bajo la arena».

Una imatge promocional de «Un segundo bajo la arena». / Maria Alzamora

Alba Carmona

Alba Carmona

La companyia el defineix com un spin off de Bodas de sangre, però és en realitat un banquet de teatre i música obert al gaudi col·lectiu amb el clàssic de Federico García Lorca com a excusa. Un segundo bajo la arena és un muntatge nascut de l’escola universitària ERAM amb què el col·lectiu Desasosiego s’estrena amb molt bon peu en el camp de l’escena: un projecte que arrenca com a treball de classe que ha acabat recollint premis i elogis de la crítica, sumant adeptes gràcies al boca-orella i que aquests dies fa temporada a Barcelona, però que té compromisos fins i tot fora de Catalunya. El debut teatral que tothom signaria, vaja. 

«És el nostre primer espectacle, és la primera vegada que cap de nosaltres fa temporada a Barcelona i és la primera vegada per moltes coses, estem molt contentes i a vegades encara ens hem de pessigar per recordar-nos que tot això està passant de veritat», reconeix la gironina Camille Latron, intèrpret i integrant d’aquesta companyia sorgida de les complicitats teixides a l’ERAM. 

De fet, l’embrió del muntatge, explica, és un treball de classe entorn de Lorca que ha anat evolucionant en un procés d’anys, cuit a foc lent, que també passa per La Volta de Sant Narcís. «Aquelles primeres idees no tenen res a veure amb el que el públic es troba ara, però sí alguna cosa de l’esperit. Un hivern vam presentar al jardí de La Volta una petita peça d’uns vint minuts, i per combatre la fred vam donar mantes i caldo al públic, generant una sensació de comunitat que la peça també transmet», continua Latron. 

I és que Un segundo bajo la arena parteix de la interrupció del banquet nupcial de Bodas de sangre, amb la fugida de la nòvia i Leonardo, per generar una experiència on el públic es converteix en un nou convidat que permet reprendre la celebració aturada i concloure el ritual.

Disposat en taules com si fos un invitat més al banquet, l’espectador es troba amb tres dels convidats i un músic que esperen la resta de la gent que hi assistia, una excusa per explicar-los, entre trossos de pastís, flors seques i espelmes gastades el que ha succeït, amb teatre, música en directe i la complicitat que s’aconsegueix trencant la quarta paret. 

«Ens estan arribant coses fantàstiques del públic, i el que més ens destaquen és el clima que es genera. L’obra mai és igual del tot, i qui és l’espectacle tres taules més enllà veu una obra semblant, però no exactament la mateixa que veus tu», indica Camille Lantron sobre un muntatge que es va endur el premi al millor espectacle de carrer a Fira Tàrrega i el Nova Veu de la Crítica. 

Presentada a l’edició zero del festival Z de Girona, dedicat a la creació escènica més jove, ha rebut suports del mateix Z, les beques Agita de Figueres i Kreas de Girona i de Fira Tàrrega, on es va estrenar l’any passat. 

Des de llavors, l’han interpretat tant a l’aire lliure, en espais com jardins, eres de masies o places, com en sales o restaurants de banquets, com van fer a Lloret de Mar. Després de passar per escenaris com Porqueres, Sitges o Viladecans, Un segundo bajo la arena serà fins diumenge al Maldà de Barcelona, on s'ha estat tres setmanes. 

El col·lectiu Desasosiego, però, té encara moltes dates a l’agenda, des de cites més properes, com Figueres (17 de juny) o Garrigàs (Fastt, 21 de juliol) a d’altres més llunyanes, com el festival KaldeArte de Vitoria. No serà l’únic bolo per l’Estat de la companyia gironina, i més des que RedEscena, la xarxa espanyola de teatres, auditoris, circuits i festivals públics, els ha inclòs en el seu catàleg semestral d’espectacles a tenir en compte a l’hora de programar. 

Subscriu-te per seguir llegint