Jafar Panahi fa història a Canes i s’endu la Palma d’Or

El director gallec Oliver Laxe guanya el Premi del Jurat i Carla Simón es queda sense cap guardó 

El director iranià és el tercer de la història en guanyar a Berlín, Canes i Venècia

Paco Vilallonga

Canes

El director iranià Jafar Panahi ha guanyat la Palma d’or del Festival de Canes amb el seu film 'Un simple accident' i ha fet història convertint-se en el tercer director en haver guanyat els tres grans festivals europeus -Berlín, Canes i Venècia- després de Michelangelo Antonioni i Robert Altman. De fet, s’han complert els pronòstics i les dues pel·lícules que arribaven com a màximes favorites a la gala han guanyat els dos premis més importants. Així, 'Sentimental value' del noruec Joachim Trier ha obtingut el prestigiós Grand Prix, el segon guardó en importància del certamen.

El premi a Jafar Panahi també té una forta càrrega simbòlica. Més enllà dels indubtables valors artístics de la seva pel·lícula, el jurat ha premiat un director que ha passat un autèntic calvari al seu país, empresonat i en arrest domiciliari els darrers anys per fer un cinema crític amb el règim iranià. De fet, Panahi ha pogut estar present a Canes per primera vegada després de 12 anys de prohibició sense poder sortir de l’Iran. El director iranià ha rebut el guardó amb els braços amunt, molt emocionat, de la mà de l’actriu australiana Cate Blanchett.

Oliver Laxe sí, Carla Simón no

 Un altre dels triomfadors del palmarès que ha donat a conèixer el jurat presidit per Juliette Binoche ha estat el director gallec Oliver Laxe, que ha guanyat el Premi del Jurat per la seva darrera i impactant pel·lícula 'Sirat'. Laxe ha compartit el premi, que ha estat exaequo, amb una altra de les grans pel·lícules del festival, 'Sound of falling' de l’alemanya Mascha Schilinski, tot un descobriment. És només la segona vegada que un director espanyol obté aquest premi, després que l’any 1992 el guanyés Victor Erice per 'El sol del membrillo'.

El premi a Laxe demostra de quina manera va impactar en el jurat la projecció de 'Sirat', una pel·lícula que és una experiència molt intesna, amb girs inesperats i que explica el viatge d’un pare, interpretat per Sergi López, que busca la seva filla desapareguda en una festa rave enmig del desert del Marroc.

En canvi, 'Romería' de Carla Simón ha marxat de Canes sense obtenir cap guardó. Tot i la seva bona rebuda i les crítiques molt positives que ha rebut, la pel·lícula de la directora garrotxina no ha entrat finalment al palmarès.

El cinema brasiler, en alça

 A més de Jafar Panahi i Joachim Trier, l’altre triomfador indiscutible d’aquesta 78ª edició del festival és el director brasiler Kleber Mendonça Filho. El seu film 'O agente secreto' ha estat la pel·lícula que ha acumulat més premis: millor direcció, millor actor per Wagner Moura i també el premi FIPRESCI de la crítica internacional. Aquests guardons confirmen el gran any que viu el cinema brasiler, després de l’Oscar obtingut per 'Aún estoy aquí' de Walter Salles. Curiosament, totes dues pel·lícules tracten la mateixa temàtica, les conseqüències polítiques, personals i socials de la dictadura brasilera dels anys 70, tot i que des de perspectives diferents.

Pel que fa a la resta del palmarès, el premi a la millor actriu ha estat per l’actriu francesa Nadia Melliti per la seva interpretació a la pel·lícula 'La petite dernière' de Hafsia Herzi. El premi al millor guió ha estat pels germans Dardenne -dobles guanyadors de la Palma d’Or en edicions anteriors- pel seu darrer treball 'Jeunes mères'. Els directors belgues pràcticament han estat presents al palmarès en la majoria d’edicions que han concursat a Canes.

Finalment, el Premi especial del Jurat se l’ha endut el director xinès Bi Gan per la seva enlluernadora i virtuosa 'Resurrection', un altre dels títols que més han impactat en aquesta bona edició d’un festival que ha tancat portes amb un palmarès força just en el que pràcticament han obtingut algun premi totes les pel·lícules millor valorades per la crítica.

.

Tracking Pixel Contents