Els gravats de Francisco de Goya, vistos amb els ulls d’ara
El Museu d’Història de Girona exposa les quatre grans sèries goyesques, encarades amb obres contemporànies
També mostra per primer cop «Escena de la Guerra del Francès»

L'exposició amb els gravats de Goya al Museu d'Història de Girona. / Ajuntament de Girona
A.C.
Una exposició al Museu d’Història de Girona convida a mirar els gravats de Francisco de Goya amb ulls d’ara, encarant les quatre grans sèries que l’artista va crear entre el 1797 i el 1819 amb obres contemporànies especialment ideades per a l’ocasió. Volaverunt. Els gravats de Goya des de la contemporaneïtat, que es podrà veure fins al 6 d’abril, és fruit de la col·laboració del museu gironí amb el Museu de Mataró, d’on provenen els gravats de Goya.
Es tracta de peces de les sèries Desastres de la guerra, Caprichos, Tauromaquia i Proverbios o Disparates, corresponents a una edició realitzada a la Calcografía Nacional de Madrid durant la Guerra Civil espanyola, valorada especialment per la qualitat de la seva impressió.
«Allunyat de la pintura per encàrrec, en els gravats Goya experimenta i explora estèticament amb noves temàtiques i motius. Trobem aquí un Goya cronista, un observador sagaç que fins i tot flirteja amb la poesia, ja que sovint completa les seves imatges amb epigrames o breus composicions poètiques de contingut moral, social o polític, amb una prosa esmolada, crítica, satírica, a voltes burlesca i, alhora, desesperada. Un Goya que demostra un domini excels de les tècniques emprades i una sensibilitat que s’avança en el camí de l’art modern”, explica la comissària de l’exposició, Aina Mercader Sbert.
El poema Esto sí que es leer, inspirat en les llegendes i títols d’alguns dels gravats de Caprichos i Desastres de la Guerra, escrit i llegit en veu alta per l’escriptora Irene Solà; una acció de l’artista Anna Dot a partir de la interpretació de la llengua de signes, basada en les mans de Goya i els diferents gestos que s’hi observen o un dibuix, que farà in situ, de Marc Prior al voltant d’un gravat desaparegut de Desastres de la Guerra -el 16, Se aprovechan- són els complements contemporanis a les obres de Goya.

L'obra Escena de la Guerra del Francès. / Ajuntament de Girona
Un quadre inèdit
A banda de les sèries goyesques, el Museu d’Història també presenta una peça inèdita fins al moment, relacionada amb el contingut de l’exposició i amb la història de Girona: el quadre Escena de la Guerra del Francès.
Aquesta obra d’inicis del segle XIX de Juan Carlos Anglès, mostra uns soldats de la companyia Ultònia als peus del baluard de Santa Llúcia, amb el castell de Montjuïc al fons, damunt del qual oneja, encara, i per poc temps més, la bandera francesa.
Estudiada pel doctor Francesc Miralpeix, l’obra va ser adquirida per la Generalitat i dipositada al Museu d’Història de Girona, que ara l’exposa per primera vegada i que l’incorporarà al seu fons permanent.
- Carta d'un lector: 'Una ciutat com Girona no entenc com no li cau la cara de vergonya de no poder arreglar això
- Aquests són els municipis gironins amb més població nouvinguda en els darrers cinc anys
- Macroestafa immobiliària: un advocat gironí i cinc membres de la banda, en presó provisional
- Enriqueta Dalmau: «Al client l’has de tractar amb respecte; bon dia tingui, està servit?»
- La Bonoloto deixa més d'un milió d'euros a Girona
- Un pres del Puig de les Basses fuig dels Mossos després d'anar a l'hospital de Figueres
- Una denúncia a Figueres destapa una macroestafa immobiliària d'1,2 milions d'euros a tot l'Estat
- Truquen al 112 amb un incendi fals per fer venir una patrulla i atacar-la a Figueres